Så kan man få en försäljningsökning på 90% under Cyber Monday

Cyber Monday har kommit att bli en av årets största shoppingdagar. Hur ska små och medelstora företag (SMF:er) anpassa sin innehållsstrategi för att dra nytta av denna möjlighet?

Under Cyber Monday år 2018 ökade detaljhandelstransaktionerna i Sverige med 90 % jämfört med en genomsnittlig dag. Siffran växte till 118 % när man istället jämförde månad med månad. För de företag som väljer att ta det steget längre och satsa på veckolånga kampanjer under hela Cyber Week kommer försäljningen att öka ytterligare. Därför är det ingen överraskning att SMF:er lägger stora resurser på att utnyttja denna tid till max.

Som en ledande copywriting- och översättningsbyrå för e-handel vill Contentor därför dela med sig av tre riktigt bra tips som kan hjälpa SMF:er att få en bättre ROI på sitt innehåll.

1. Utmana jättarna: rätt sökord som når fram

Alla älskar en riktigt bra underdog-historia. Men du behöver inte göra varje tillfälle till en kamp mellan David och Goliat – speciellt inte när det kommer till sökord. Contentors vd Rabie Salem förklarar:

På Contentor vet vi att innehållet handlar om så mycket mer än bara perfekt copywriting – sökord är en av de viktigaste faktorerna när man skapar engagerande och SEO-vänligt innehåll. Vårt tips till dig som ska skapa nytt innehåll eller genomföra sökmotorsmarknadsföring är att undvika att konkurrera om populära sökord med de stora jättarna.

Till exempel, istället för att spendera en stor del av din budget på det extremt vanliga sökordet ”stövlar” kan du välja lite längre sökord, eller long-tail keywords som de kallas för på engelska, såsom ”stövlar med röd dragkedja bak”.

Data från den digitala marknadsföringsbyrån Union Street Media visar på att long-tail keywords registrerar en genomsnittlig omvandlingsfrekvens på 36 %! Förklaringen är enkel – kunder som skriver in sökfraser är ofta ute efter något speciellt och är därmed mer köpbenägna. För att omformulera PPC-reklamexperten Wordstream, kommer detta enkla tillvägagångssätt att ge dig en bättre sökmotorrankning, lägre annonsutgifter och högre omvandlingsfrekvens. Win-win-win!

Gör ordentlig sökordsanalys och få dina SERP:er och konverteringsgrad att växa

2. Skapa en klockren rubrik

Du kan ha världens bästa innehåll, men om din rubrik är svag kommer din text inte att få någon uppmärksamhet. Bra rubriker ska vara lätta att läsa och berätta om varför du ska fortsätta läsa.

Det gäller dock att vara försiktig när det kommer till att anpassa rubriker för SEO. För även om de gillas av sökmotorerna så lockar de vanligtvis inte click-throughs. Ett bra sätt att testa effekten av en rubrik i en artikel är genom att publicera flera versioner på Twitter – click-through rates för respektive rubrik kommer att utse den potentiella vinnaren.

Proffstips: Nummer och stoppord – SLUTA, INTE, VÄNTA, m.m. fungerar alltid bra i rubriker.

Rubriker är som skyltar – de leder köparna till dig

3. Skapa innehåll som leder till handling

Vi skriver inga essäer för The New Yorker – vi skriver för att stärka varumärken, driva trafik och förbättra konverteringar. Lägg därför till en call-to-action (CTA) i din text. Du kan till och med lägga till två. Eller varför inte tre? Det kanske är svårt att tro, men enligt Small Business Trends så inkluderar 70 % av företagen inte några CTA:er i sitt innehåll!

Studier visar att CTA:er kan öka konverteringen med mellan 22 % och 83 %. Så se till att alltid ha en CTA och ett unikt säljförslag i varje text, helst på platser där de känns naturliga. Det kan vara så enkelt som "Köp vår röda ballong här" eller "Få en kampanjkod här".

Med över 13 års erfarenhet i branschen förstår Contentor att inget företag är det andra likt. De grundläggande principerna för copywriting är dock desamma – bra texter måste bestå av passande sökord, iögonfallande rubriker och övertygande CTA:er. Så ge våra tre tips här ovanför en chans och se vilken försäljningsboost det kan ge ditt företag på Cyber Monday! Om du behöver hjälp att skapa ditt innehåll så finns vi här för dig!