Så klarar e-handeln pandemin: ”Många sjukskrivningar”

"Blir en naturlig ökning".

Det har larmats om trängsel i de fysiska butikerna, men hur ser det ut i e-handeln? Här har e-handlarna visserligen inte besökande kunder att ta hänsyn till, men med rejäla volymökningar kommer andra utmaningar. Särskilt när man samtidigt ska minska risken för smittspridning genom att undvika trängsel på lager och hantera möten i andra delar av logistikkedjan.

Vi hörde av oss till Arbetsmiljöverket för att se hur många e-handelsanställda som hört av sig med oro för smittorisk på arbetsplatsen och svaret är; inte ett antal som sticker ut.

Annons

Vi får alltid en inströmning av olika typer av tips. Det är klart att det blir en liten, naturlig ökning under tiden som något sådant här pågår. Men det har inte varit på några anmärkningsvärda nivåer kring just arbetsplatser inom e-handeln, säger Eric Storbjörk, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket, till Ehandel.

Han leder sedan tidigare myndighetens granskning av e-handeln, som just nu är satt på paus på grund av rådande läge, och de har observerat ett stort antal brister i branschen. Totalt 8 av 10 arbetsgivare hade brister i sitt systematiska arbetsmiljöarbete, visade inspektionen av utlämningsställen och paketterminaler i e-handelskedjan. Framför allt inom det förebyggande arbetet mot bland annat belastningsergonomiska och stressrelaterade skador.

Och med ett ännu högre tryck i kedjan finns risken att dessa brister förstärks.

Det har varit ett väldigt hårt tryck sedan Black Friday. Det har också varit ett högre tryck än vanligt i snart ett år nu och i början hade man problem med många sjukskrivningar, samtidigt som volymerna ökade, säger Eric Storbjörk och fortsätter:

Självklart behöver man arbeta för att motverka smittspridningen, men de vanliga arbetsmiljöriskerna kvarstår också.

Hur arbetar ni för att både motverka smittspridning och upprätthålla en god arbetsmiljö?
Maila osstips@ehandel.se och berätta.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!