Så kringgår de Apples skydd mot spårning – för att göra reklam

Techjätten slår tillbaka.

När Apple införde spårningsskydd, där användarna måste ge sitt medgivande till att deras aktiviteter kan följas, i våras vållade det en del bekymmer för e-handlare. Men inte för alla. Några hittade istället vägar runt de hinder som Apple byggt upp.

Enligt Washington Post har flera populära appar hittat sätt att samla in information och uppgifter från användarna. Det rör sig om bland annat batterinivå, vilken ljudvolym som är inställd och hur mycket lagring användaren har kvar på telefonen.

Annons

En av de allra mest populära spelapparna, Subway Surfers, skickar ut 29 specifika datapunkter om din iPhone. Information som sedan kan användas för att identifiera användaren och rikta relevant reklam dit. Tidningens undersökning visar också att Apples spårningsskydd inte är så omfattande som deras marknadsföring gör gällande. Man hittade minst tre appar som samlade in en stor mängd identifikationspunkter, trots att man klickat i att man inte vill bli spårad.

Apples svar

Efter att ha tagit del av undersökningen varnar Apple nu företagen som samlar in data för att spåra användare mot deras vilja.

Apple tycker att spårning ska vara transparent för användarna och något de själva har kontroll över. Om vi upptäcker att en utvecklare inte följer användarens val kommer vi att jobba med utvecklaren för att åtgärda problemen. Annars tar vi bort dem från App Store, säger en talesperson för Apple.

Apple säger sig också ha tagit kontakt med de företag vars appar kringgick skyddet.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!