Så löser Adlibris leveranserna i Finland: ”En naturlig koppling”

Letar ni efter en trygg och pålitlig distributionspartner på andra sidan Bottenhavet? Då kan ni göra som bokjätten Adlibris och anlita Matkahuolto – Finlands mest uppskattade godsbolag tio år i rad. ”Matkahuolto är ett genuint och lokalt företag som ger en naturlig koppling hos de finska kunderna”, säger Nicklas Törnqvist, logistikchef på Adlibris.

Vad värderas egentligen högst bland kunderna när de väljer ett leveransalternativ efter slutfört köp? När Matkahuolto – Finlands näst största godsbolag med 90 år i branschen – frågade kunderna så var det tre punkter som stack ut:

Paketet ska anlända helt och fräscht, bolaget som transporterar varan ska hålla vad de lovar, och om problem uppstår ska de lösas så fort som möjligt.

Att Matkahuolto lever upp till kundernas förväntningar reflekteras i faktumet att de för tionde året i rad har utsetts till Finlands mest uppskattade godsbolag, enligt Taloustutkimus och Alma Medias årliga undersökning av uppskattningen för olika varumärken. När Adlibris letade distributör i landet hamnade därför Matkahuolto snabbt på bokjättens radar.

”Vi gillar att hela tiden se över våra leveranserbjudanden och hur vi på bästa sätt kan erbjuda kunderna attraktiva alternativ i kassan. Leveransupplevelsen står högt upp på vår agenda och då är det viktigt att jobba aktivt med den. Matkahuolto har enligt vissa undersökningar högst betyg av alla aktörer hos de finska konsumenterna. Därför ville vi självklart jobba med dem”, berättar Nicklas Törnqvist.

Så skiljer sig den finska marknaden från Sverige

Den finska marknaden sticker ut jämfört med övriga nordiska länder, framför allt när det gäller paketskåpsleveranser. Eftersom Matkahuolto har över 2300 servicepunkter i hela landet passar det Adlibris kunder bra.

”Finland var tidigt på bollen med att leverera paketen till skåp och vi ser en större andel sådana leveranser i landet. Däremot så ser vi att hemleveranser under kvällstid inte är lika populärt som i grannländerna”, säger Nicklas Törnqvist.

I dag fungerar Matkahuolto som ett finskt bollplank för Adlibris, och bolagen samarbetar löpande kring kvalitetskontroll och utvecklingsområden. Enligt Nicklas Törnqvist är Matkahuolto alltid öppnar för tankar och idéer som kan flytta båda företagens positioner framåt. Framför allt får Adlibris finska kunder en trygg upplevelse genom hela leveransprocessen.

”Matkahuolto är ett genuint företag som ger en naturlig koppling hos de finska kunderna. Kombinerat med Matkahuoltos fina omdömen gör det bolaget till ett väldigt attraktivt alternativ att erbjuda de som köper våra böcker”, avslutar han.

Investerar för att utveckla branschen

Matkahuolto har idag ambitioner att växa snabbare än industrin i snitt, genom att investera 25 miljoner Euro för att möta behoven på den finska marknaden. Dessutom ser bolaget fram emot att expandera till Sverige, och hoppas att svenska e-handlare ska se Matkahuolto som ett snabbt och pålitligt alternativ.