Så löser Nordens nya tv-jätte logistiken

Fiber, parabol, streaming och nätverk. Beställ idag och titta imorgon. Så ser erbjudandet ut för Allente - Nordens nya tv-jätte - som tagit hjälp av Elon Business för logistiken. – Det är en behaglig lösning för oss. Den bara funkar helt enkelt, säger Allentes Bjørn Haakon Bakken.

Allente är ett nytt varumärke, men där bakom döljer sig en av Nordens mest erfarna verksamheter inom tv-distribution. Bolaget är ett resultat av sammanslagningen 2020 mellan norska Canal Digital och svenska Viasat.

– Trots att vi gjorde fusionen mitt under pandemin gick det väldigt bra. Ägarna är nöjda, säger Bjørn Haakon Bakken.

Rötterna finns i tv via satellit och parabolantenner. Men idag är Allente en bredare aktör. Utöver parabol erbjuds streaming och fiber. Bolaget tar fram egen hårdvara och mjukvara samt är återförsäljare av olika nätverksprodukter.

Läs mer: Erbjudandet inom Tredjepartslogistik

– Vi produktutvecklar hela tiden och kommer att lansera mycket nytt närmaste tiden. Både vad gäller abonnemang, mjukvara och hårdvara.

Inte minst hårdvaran, som bär Allentes eget varumärke, spelar en viktig roll. Här kommer logistiken in i bilden. När en kund beställer ny utrustning måste den finnas på plats så snabbt som möjligt, helst dagen efter oavsett var i Norden hushållet finns.

För att lösa den uppgiften inledde Bjørn Haakon Bakken för några år sedan en nordisk logistikupphandling. Valet föll på Elon Business i Kalmar.

– Det var i slutändan ett självklart val. Elon Business erbjuder inte bara tredjepartslogistiken utan också ett starkt systemstöd. Vi ville vara säkra på att integrationerna in till våra system skulle fungera, säger Bjørn Haakon Bakken.

Varje månad läggs cirka 15 000 ordrar på utrustning från Allente. Beställningarna kommer från hela Norden. Så fort en order läggs i Allentes system blir den synlig för personalen hos Elon Business i Kalmar. Här finns hela lagret med utrustning och personal som är redo att börja plocka.

Beroende på vad slutanvändaren har beställt kan plocklistan för Elons personal se ut på olika sätt varje gång. Vissa kanske vill ha en klassisk decoder för tv, andra väljer den nyligen lanserade “Allente Streaming Hub” som bygger på chromecast-teknik. Vissa ordrar går till återförsäljare som sedan ska sköta installationen.

Läggs ordern före kl 14 packas den och skickas från Kalmar samma dag via Bring. Bor man i en större nordisk stad har slutanvändaren paketet dagen efter.
– Men Elon är flexibla. Om vi ringer och säger att det kommit in en order kl 14.15 som vi gärna vill ha med, så löser de det, säger Bjørn Haakon Bakken.
– Jag sätter ett stort värde på att de är så personliga. Vi har lärt känna varandra litegrann och då blir allt enklare i samarbetet

Men magin i lösningen ligger alltså inte bara i tredjepartslagret. Det mest intressanta är vad som händer bakom kulisserna, i systemen. Varje order är knuten till ett specifikt hushåll med ett specifikt abonnemang. Till detta finns hårdvara och mjukvara som identifieras, uppdateras och knyts till abonnemanget.

Resultatet blir att kunden packar upp en utrustning som bara kan pluggas in och är redo att börja användas direkt.

– Det är den upplevelsen hos slutkunden vi vill åt, att allt bara ska fungera från start. Men för att nå dit har vi gjort en rad kopplingar mellan våra system och Elon Business-systemen. Vårt IT-folk och deras IT-folk har en väldigt god dialog. Det är tryggt att de har egna utvecklare på plats.

Läs mer: Erbjudandet inom Tredjepartslogistik

Hur har lösningen fungerat sedan start?
– Man kan säga att det har varit behagligt för oss på logistiksidan. Elon Business är nästan alltid on track på KPI. Jag får nästan aldrig klagomål från kunder. Uppfattningen hos mina chefskollegor på andra avdelningar är att det bara funkar. Jag har jobbat i många år med logistik - på olika företag - och kan konstatera att detta är en lösning som är väldig “smooth”, säger Bjørn Haakon Bakken och tillägger:

– Men det betyder inte att jag inte har diskussioner. Det sker förändringar hela tiden. Men det mesta går att lösa med ett enkelt telefonsamtal.

Hur kommer logistiken förändras för er framåt?
– Det är förstås svårt att veta exakt. Logistiken följer de förändringar som sker i vår produktportfölj. Allt färre väljer parabol och allt fler väljer IP-tv istället, exempelvis via fiber. Här finns möjlighet att beställa kringutrustning för att få bra nätverk i huset. Det gör att paketen från oss och Elon Business blir mindre, men egentligen inte enklare att hantera.