Sponsrat Innehåll

Så lyckades JOE’ KURT nå 50% av sin målgrupp med mindre än 15% av sin budget

För att öka kännedomen om Naturli’s växtbaserade yoghurt JOE’ KURT satsade de på en kombinerad kampanj som sträckte sig över flera kanaler. TV-reklam kombinerades med innehåll och annonsering på Facebook och Instagram. När kampanjen var utvärderad och analyserad framkom det snabbt att insatserna på Facebook och Instagram nådde 49,9% av målgruppen och gav en inkrementell räckvidd på 25,1%, för endast 15% av den totala budgeten.

Att ta beslut kring rätt kanaler och medier inför en kampanj kan vara en utmaning. Rätt svar hittas allt som oftast i kunskap om målgruppen. För att öka sina chanser och säkra ett bra resultat kan det vara en god idé att kombinera olika former och kanaler. Precis det gjorde Naturli när de skulle skapa en kampanj för sin växtbaserade yoghurt JOE’ KURT. 

-Vi hade redan ett väldigt engagerat community på Facebook och Instagram så att använda de kanalerna var ett enkelt val för oss. På så sätt kunde vi aktivera en publik som har en stor påverkan och ett starkt intresse för produkten. I bredare drag så är JOE’ KURT också en exceptionellt visuell produktlinje som bäst visas genom lika visuella mediekanaler, säger Michael Hein Pilgaard, Marketing Director på Dragsbæk A/S. 

Kampanjen fick en enorm räckvidd i såväl TV som i Naturli’s sociala mediekanaler. Något som snabbt bidrog till en marknadsandel på 25,8%. Kampanjen har både mätts, analyserats och studerats för att tydligt kunna avgöra exakt vad som bidragit till vad. 

-Att studera en kampanj på det här sättet ger skarpa insikter i hur man framåt bör fördela sin budget mellan olika kanaler för att nå sin huvudmålgrupp. Det skapar helt nya möjligheter att ta välinformerade beslut framåt. I Naturli’s fall kunde de tydligt se hur de olika kanalerna jobbade ihop och vilken inkrementell räckvidd respektive kanal gav, säger Frida Boman, Marketing Science Partner på Facebook. 

Resultaten av JOE’ KURT-kampanjen talar för sig själva. I analysen kunde man till exempel se att; 

  • 49,9% av målgruppen nåddes via Facebook och Instagram
  • Kampanjen lyfte Ad Recall med 9,5 punkter 
  • Mer än 25% inkrementell räckvidd nåddes via Facebook och Instagram, med mindre än 15% av den totala budgeten
  • 22% av 3 sekunders visningar gick vidare i fulla videovisningar
  • En total på 5,8 miljoner videovisningar 

 

-Facebook och Instagram var en viktig drivkraft när det kom till räckvidd och kostnadseffektivitet. Bara på dessa kanaler nådde vi nästan samma mängd människor som vi gjorde på TV - men till en bråkdel av kostnaden. Det gav oss också en fantastisk möjlighet att skapa relation med communityt och lansera produkten dynamiskt. Slutligen var de specifika inriktningsalternativen och systemalgoritmen en stor tillgång för att nå rätt personer och optimera prestanda, berättar Michael Hein Pilgaard. 

En kombinerad kampanj över olika kanaler var helt klart ett vinnande koncept för Naturli. Det skapar en unik möjlighet att kunna undersöka såväl synergier av olika medier som inkrementellt resultat. Även själva separationen mellan kanalerna kan ge kampanjen bättre förutsättningar.

-En av de stora fördelarna med en sådan här kampanj är att man kan använda plattformen till det den är gjord för. Man kan anpassa sitt innehåll för den specifika kanalen och samtidigt nå en så stor del av sin målgrupp som möjligt. Det finns oändliga möjligheter i det här tillvägagångssättet, man måste bara våga testa, avslutar Frida Boman. 

Ta reda på hur du kan skapa en större spridning för dina kampanjer och nå en större del av din målgrupp med Facebook Business.