Så många e-handlare har nobbat Google-uppdateringen

"Relativt bra".

Onsdag den 6 mars var ett stort datum. I alla fall i Googles och e-handlarnas värld.

För då infördes EU:s feta lagpaket Digital Markets Act, förkortat DMA. Det är en sådan där EU-lag som har direkt effekt på e-handlarnas Google-närvaro.

Annons

Så många har lyckats

Mer konkret innebär DMA bland annat att det blir hårdare regler för hur e-handlare får samla in sitt användarsamtycke. Och därmed skärps även samtyckesreglerna för datainsamling upp – för att man som e-handlare överhuvudtaget ska få använda alla Googles tjänster.

Därför måste man som e-handlare använda sig av något som kallas för "Google Consent Mode version 2". Så hur har då de svenska e-handlarna lyckats med den här implementeringen?

Det har byrån Ad Relevance koll på. De gjort en genomgång av Sveriges största e-handlare.

86 procent

Och den visar att e-handlarna överlag har skött det här på ett utmärkt sätt. Det är så många som 86 av 100 e-handlare – på byråns lista över Sveriges 100 största e-handlare – som har "Consent Mode v2" på plats.

Men 14 e-handlare behöver uppenbarligen jobba lite hårdare på den här fronten.

Med tanke på att det varit en kort deadline från Google, tycker jag att 86 procent är relativt bra. Jag förväntar mig att resterande kommer ha det på plats inom kort. Datakvalitet är viktigare än någonsin, säger byrågrundaren och vd:n Karl Lindberg till Ehandel och fortsätter:

Den som har bäst kvalitet på datan står som vinnare. De som får bättre data kan ta mer korrekta beslut och troligen agera mer aggressivt i sin marknadsföring.

AI inte smartare än vad vi matar den med

Totalt har byrån kollat på 250 e-handlare och av dem har 81 procent implementeringen "up and running". Byrån har även gjort ytterligare en nedbrytning på de 50 största e-handlarna i Sverige. I det fallet har 45 av 50, alltså 90 procent, infört "Consent Mode v2".

Annons

Amazon.se har inte gjort jobbet

Några exempel på e-handlare som genomfört implementeringen är Boozt, Apotea och Nelly. Det har däremot inte Amazon.se, Linas matkasse, Snusbolaget, Mathem – och Carpetvista gjort.

Googles plan framåt handlar mycket om AI. Men AI blir bara så smart som man gör den – och att förså AI med så stor och relevant datamängd som möjligt, kommer att göra den mycket smart, avslutar Karl Lindberg.

Annons