Search
Close this search box.
ANNONS

Så maxar du dina kampanjer - här är kundernas favoriter

Att locka kunder med rätt kampanjer kan vara en konstart i sig
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Och erbjudandena de ratar.

ANNONS

Jakten på riktiga klipp har blivit melodin för många konsumenter sedan inflationen sköt i höjden.

Men vilka typer av kampanjer är det konsumenterna egentligen föredrar? I vilka kategorier? Och hur vill de få information om prissänkningar? Allt det här har Prisjakt tagit reda på i Konsumentkompassen för Q1 2024.

Här får vi också veta att hela 61 procent av konsumenterna nyttjar kampanjerbjudanden vid mer än vart fjärde köp. Och 26 procent gör så vid mer än hälften av sina köp. Det samtidigt som shoppingbudgeten börjar öka igen.

Den ekonomiska ovisshet som präglade fjolåret ser ut att vända till en mer lättplanerad vardagsekonomi där många kan andas ut. Det återspeglas i konsumenternas snittbudget på 11 242 kronor för inköp av fysiska varor i årets första kvartal, en rejäl ökning från både förra kvartalet och samma period i fjol, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt, i rapporten.

Att få kunderna att nappa på kampanjer är dock inte alltid det lättaste. Det gäller nämligen att använda sig av de rabattyper som får dem att klicka ned varorna i varukorgen.

Och då får man hålla sig borta från tävlingar/utlottningar, cashback, gåvor och paketpriser. Det är nämligen kampanjerna som väcker minst köplusta hos konsumenterna. Den stora vinnaren är istället den generella rabatten, alltså till exempel 25 procent på en TV, med 63 procent av svaren. Där bakom kniper medlemspriser och flerköpserbjudanden andra- respektive tredjeplatsen.

Här letar man flest klipp

Allra mest nyttjas kampanjer i modekategorin, som står som överlägsen vinnare med 50 procent av svaren. Där bakom är det desto jämnare mellan skönhet och hälsa, samt hemelektronik. Däremot verkar rabatter inte spela lika stor roll när vi handlar fordon och tillbehör, eller spenderar pengar på renovering och bygg.

Men hur ska man göra kunden uppmärksam på sina kampanjer? Här svarar majoriteten, 44 procent, att butikens/varumärkets hemsida är det bästa skyltfönstret. Men 37 procent vill gärna bli uppmärksammade med e-postutskick. Och 26 procent föredrar att hitta dem i prisjämförelsetjänster. Allra sist kommer radio och influencers med blott 1 procent vardera.

Samtliga svarsalternativ och siffror hittar ni nedan.

Kampanjtyper konsumenterna nyttjar oftast:
(Upp till tre svarsalternativ kunde väljas)

Generella rabatter (20 % på ett varumärke), 63 %
Medlemspriser (5 % extra på rean när du är medlem), 45 %
Flerköpserbjudanden (köp 3, betala för 2), 35 %
Rabattkoder (30 % på dyraste varan med en kod), 32 %
Bonuspoäng, 29 %
“Spendera och spara” (köp för minst 500 kr, få 100 kr i rabatt), 10 %
Paketpriser (huvudprodukt + tillbehör), 5 %
Gåvor, 3 %
Cashback, 3 %
Tävlingar/utlottningar, 1 %

Här nyttjar svenska konsumenter kampanjerbjudanden oftast:
(Upp till tre svarsalternativ kunde väljas)

Mode, kläder & accessoarer, 50 %
Skönhet & hälsa, 30 %
Hemelektronik, 24 %
Sport & fritid, 20 %
Böcker & media, 14 %
Möbler & heminredning, 13 %
Hushållsapparater & vitvaror, 12 %
Barnartiklar & leksaker, 8 %
Renovering & bygg, 5 %
Fordon & tillbehör, 4 %

Här vill svenska konsumenter helst få information om aktuella kampanjer:
(Upp till tre svarsalternativ kunde väljas)

På butikens/varumärkets hemsida, 44 %
E-post, 37 %
I prisjämförelsetjänster, 26 %
I fysisk butik, 22 %
Annonser i sociala medier, 20 %
Annonser i tryck, 14 %
SMS, 9 %
TV, 5 %
Influencers, 1 %
Radio, 1 %

Dela artikeln: