Så möter e-handlarna Black Friday-stormen: ”Kommer växa ordentligt”

Höga förväntningar inför årets stora shoppingevent.

Handeln går ännu en osäker tid till mötes med nya restriktioner just innan årets stora shoppinghögtider. E-handeln har dock sprudlat av liv och gått bättre än någonsin och med allt fler som stannar hemma kan även trycket under Black Friday och julhandeln öka markant online. Eller? Vi har frågat åtta e-handlare om vilka förväntningar de har och hur de planerar inför shoppingstormen som komma skall.

Vi planerar för fullt för Black Friday och vi kommer att ha 30 till 70 procents rabatt på tusentals utvalda produkter, säger Monika Dey, marknadsansvarig på KidsDreamStore, till Ehandel.

Annons

Hos KitchenTime vankas det också ett gäng erbjudanden, men här försöker man att hitta en bra balans så att så många som möjligt ska kunna ta del av fynden.

Vi planerar ungefär som förra året. Målet är att ge så bra deals som möjligt till kunderna på Black Friday, men samtidigt inte vara för aggressiva så att vi säljer slut på varor för tidigt i dessa tider när tillgängligheten är begränsad, säger Joel Falck, vd på KitchenTime.

På Babyworld väljer man en lite lugnare approach.

Vi gör inga jättespektakel kring Black Friday. Vi försöker hitta en lagom nivå av konsumtion för våra kunder som fungerar både online och i våra butiker, säger Dennis Söderqvist, vd på Babyworld.

Även hos SkalHuset väljer man att vara något återhållsamma, istället för att slå på stora rea-trumman.

Vi planerar inget särskilt, utan vi brukar ha någon produkt eller två som kampanj. Sedan passar vi på att använda BF till att sälja ut äldre produkter som inte sålt så bra under året, hyllvärmare helt enkelt. Vi är ju inte kundens ”första” köp, utan kunden måste oftast köpa en mobil först och sedan kommer vi in i bilden, säger Henrik Sundholm, vd på Skalhuset.

Men det är inte alla som håller igen eller siktar på att vara måttfulla. Elgiganten går alltid all-in den här tiden på året och har en jätteutmaning framför sig, både med sina varuhus, som ska säkras för att minska trängsel, och ett skyhögt tryck online. Många minns nog hur webbbutiken fullkomligen havererade under förra året. Det är med andra ord mycket att brottas med hos miljardkedjan.

Vår planering för en trygg handel under Black Friday har pågått under en längre tid och vi gör många olika tilltag för att säkra en trygg shoppingupplevelse. Bland annat har vi gjort en stor investering med väktare som ska se till att kunder och medarbetare håller avstånd från varandra, dessutom har vi dedikerade kundvärdar vars uppgift är att säkra en trygg shoppingupplevelse för våra kunder. Handsprit, golvdekaler, informationsskyltar och plexiglas införde vi tidigt och självklart kommer även de finnas i våra varuhus och butiker. I tillskott bär våra medarbetare också en brosch som än en gång ska påminna om att hålla avstånd, berättar Li Persson, kommunikationschef på Elgiganten.

Annons

"Vi kommer att tredubbla"

Så var det ju det här med förväntningarna. Prognoserna har sett lite olika ut, men inte varit alltför optimistiska, från olika aktörer. Inte ens Postnord vågade sig på att gissa var e-handeln tar vägen under rea-högtiden i år. Men e-handlarna själva är optimistiska och väntar sig ett oerhört tryck. Inte så konstigt, då e-handeln i flera fall varit uppe och snuddad på Black Friday-nivåer sedan pandemin slog till.

Vi tror att tillväxten mot förra året kommer att vara allra starkast under julhandeln, då större andel av köpen traditionellt skett i fysiska butiker jämfört med Black Friday. Black Friday är ju redan i stor utsträckning en online-företeelse, men vi tror att även att den kommer att växa ordentligt nu när många väljer att lägga sina pengar på kapitalvaror istället för resor eller att äta ute, säger Joel Falck på KitchenTime.

Även hos KidsDreamStore förväntar man sig en ordentlig anstormning.

Vi har en fortsatt hög och stadig tillväxt. Vi har tredubblat vår försäljning under oktober månad jämfört med föregående år. Och trenden för november/december verkar hålla i sig - det vill säga att vi kommer att tredubbla försäljningen, om inte mer, säger Monika Dey.

Och på SkalHuset väntar man sig att dubbla försäljningen jämfört med förra året, trots att man inte är några stora Black Friday-fantaster.

Oavsett om man räknar in Amazon eller inte, så hoppas vi att antalet order kommer att öka under Black Friday på samma sätt som det har gjort hittills under året. Per idag ligger vi 99 procent upp under året, och hoppas att BF kommer ge något liknande. 2018 till 2019 hade vi en ökning på 64 procent.

Riktigt den ökningen tror man inte på hos Babyworld, men man räknar i alla fall med en markant tillväxt.

Vi har växt cirka 50 procent under året som har varit. Att vi ska göra detsamma under Black Friday är inte otänkbart, berättar Dennis Söderqvist.

"Inte varit enkelt"

Så hur ska de egentligen klara av att hantera kundtillströmningen? Vi vet att många e-handlare både slet i sitt anletes svett och fick fira nya rekord under förra året. Nu gäller det alltså att förbereda sig extra noggrant för att hänga med i svängarna. I E-barometern framgår det att e-handeln förväntas växa med över 30 procent under årets sista månader.

Vi kommer att anställa en eller två personer till för att klara orderingången rent generellt här framöver. Vi kommer att jobba lite extra under helgen samt att vässa våra rutiner ytterligare. Vi känner att vi står rustade, säger Henrik Sundholm.

Hos Babyworld är man är man förberedda på hårt arbete för att kunna ge alla shoppare den bästa möjliga servicen.

Vi har inte några kapacitetsproblem och jobbar dygnet runt om så skulle behövas, berättar Dennis Söderqvist.

Även hos KidsDreamStore känner man sig väl rustade. Särskilt när man redan har fått öva med rekordhög försäljning under hela året.

För att klara av ökningen har vi effektiviserat större del av verksamheten inom till exempel inköp, logistik och personal, avslöjar Monika Dey.

KitchenTime, som har sitt automatiserade lager i Eskilstuna, tänker varken bli rökta eller stekta när shoppinghettan skruvas upp till max. Man har bullat upp med både saftiga prognoser och väl förberedda robotar. Det enda orosmomentet verkar istället vara tillgången på varor.

Vårt robotlager står mer redo än någonsin och vi har tagit i ordentligt i prognoserna så känslan är bra. Sedan har det inte varit helt enkelt att få tag på tillräcklig mängd varor efter störningarna i vårens produktion men vi hoppas och tror att vi är rätt riggade, säger Joel Falck.

Clas Ohlson vill inte dela med sig av några prognoser, på grund av att man är ett noterat bolag. Men man tror sig i alla fall ha bra koll på läget och har sett till att det ska bli så enkelt som möjligt att klicka hem fynden online.

Vi har förberett oss, inte bara för Black Friday utan för ökad e-handel över tid, genom att förbättra vår egen e-handelskanal genom närvaro på andra plattformar och att erbjuda kunderna en mängd olika leveransalternativ som hämta i butik, hämta utanför butik, hemleverans, leverans till Instabox eller ombud med mera. Det tror vi kommer att vara en fördel i den situation som nu råder.

Elgiganten, som gjort sig kända för att både hamna i tekniktrubbel och slå nya Black Friday-rekord, har utökat kapaciteten ytterligare på webben. Dessutom kommer man nu att förlänga Black Friday-erbjudandet för att fler ska kunna vara med och fynda och minska trycket på butikerna.

I år kommer vi utöka kampanjen över fler dagar för att säkra ett jämnare kundflöde under våra öppettider. Vi har också förberett oss för ett ökat tryck på vår e-handel och har länge arbetat med att utöka kapaciteten, säger Li Persson, som helt enkelt får avsluta årets BF-enkät.

Hur tacklar ni Black Friday? Maila oss och berätta!

Annons