Så mycket kan ni spara – på att flytta ert lager

Siktar ert bolag mot den europeiska marknaden? Då kan ni minska både utgifter, leveranstid och klimatpåverkan genom att flytta lagret ner till Centraleuropa. ”E-handelskunderna blir allt kräsnare, så det här är en riktig win-win”, säger Jonas Heinonen, vd på svenska logistikbolaget Boomerang.

I femton års tid har Boomerang, vars huvudkontor ligger i Estland, distribuerat varor från flera snabbväxande nordiska e-handelsbolag ut i Europa.

När efterfrågan växte sig allt starkare tog Boomerang beslutet att bygga ett nytt lager i den tjeckiska staden Pilsen, något som kan innebära stora besparingar för de som vill nå en stor europeisk kundbas.

Från lagret i Pilsen erbjuder Boomerang:

  • Geografisk närhet till mer än 300 miljoner konsumenter
  • Mindre miljöpåverkan från transporter
  • Kortare ledtider – 1-2 dagar från beställning till leverans
  • Lägre distributionskostnader
  • Snabbare och enklare hantering av returer

Den största fördelen för e-handlare ligger enligt Jonas Heinonen i besparingen som de kortare transporterna innebär.

”Att lagra, plocka och packa en e-handelsorder kostar förstås också pengar, men 70 procent av totalkostnaden ligger i distributionen. Där kan våra kunder spara väldigt mycket eftersom vårt lager ligger geografiskt rätt”, säger han.

Genom att outsourca hela den fysiska hanteringen av varor till Boomerang kan e-handelsbolagen leva upp till kundernas allt högre krav på snabb orderhantering, och få tid över för att fokusera på kärnverksamheten.

”Tyskland och deras grannländer är de stora tillväxtmarknaderna i Europa. För att lyckas där nere måste allt fungera och vara konkurrenskraftigt, från logistik till returhanteringen. Då blir vårt erbjudande en riktig win-win för alla parter”, säger Jonas Heinonen.

Läs mer om Boomerangs lösningar här!

Vill ni ta hjälp av Boomerang? Maila Jonas för en offert eller frågor här!