Linkedin: Så optimerar du din Linkedin profil

Idag är Linkedin en viktig kanal för både dig som ska anställa och för dig som ska söka nytt jobb. Om du ska anställa är det på Linkedin du hittar många av de kandidater som inte aktivt söker jobb – i rekryteringsbranschen kallas processen där man aktivt letar upp kandidater och presenterar en jobbmöjlighet för dem, för ”Search” eller ”headhunting”. Om du söker jobb kan du på Linkedin både hitta företag och lediga jobb, men framför allt kan du också bli hittad av arbetsgivare. Hur optimerar du då din profil för att hittas och för att ha en attraktiv profil för företag ska se just dig som sin nästa stjärna.

Tänk dig att kunna sitta hemma, luta sig tillbaka och bara vänta på jobberbjudande. Med Linkedin är detta möjligt, åtminstone för vissa jobbsökande – för de som faktiskt kan hittas på Linkedin. För att hittas så gäller det att du syns på rätt sökningar och ger information som presenterar dig som rätt person för den sökta tjänsten. Hur säkerställer du då detta?

Annons

10 tips för ett attraktiv Linkedin Profil

Här nedan presenterar vi 10 tips på hur du skapar en attraktiv och optimerad profil på Linkedin för att hittas av rekryterande företag (och rekryterare). Detta maximerar även dina chanser för att bli kontaktad och för att få ett erbjudande om ditt nästa drömjobb.

  1. Uppdatera och använd din ”Rubrik” (headline) på ett bra och talande sätt. Rubriken är något av det första en rekryterare ser, så se till så att denna lockar till klick och fortsatt intresse att läsa. Nöjd dig inte med standardinställningen som visar din aktuella jobbtitel utan försök att vara kreativ för att sticka ut.
  2. Be folk att rekommendera dig. På Linkedin kan du enkelt be tidigare kollegor eller chefer att skriva en rekommendation där de belyser hur det är att jobba med dig eller lyfta någon prestation som du genomfört.
  3. Ha en seriös och uppdaterad profilbild. En bild är viktig för att ge din profil ett ansikte. Se till att bilden speglar det yrkesmässiga du, som du vill förmedla. Säkerställ också att profilbilden är 400x400 pixlar i bra kvalité.
  4. Håll dina arbetserfarenheter och utbildningar uppdaterade. En rekryterare eller ett företag vill kunna se dina karriärsteg för att få en bild av vad du gjort. Säkerställ också att detta stämmer överens med ditt CV så att där inte finns några överraskningar.
  5. Utöka dina erfarenheter med en kort beskrivning av vad du gjort i dina olika roller. Lägg även till vad du presterat och hur detta bidragit till företaget målsättningar. För att bli hittad och kontaktat är det viktigt att det tydligt framgår vilka kompetenser rollen gett dig.
  6. Visa ditt engagemang på Linkedin. Genom att kommentera och dela material inom ditt kompetensområde så visar du tydligt ditt intresse och var ditt kunskapsområde ligger.
  7. Använd även funktionen ”Kompetenser och intyg” (skills) där du kan lägga till upp till 40 olika kompetenser som dina kontakter kan intyga. En rekryterare använder dessa för att se så att dessa stärker din profil, dvs att det du säger att du kan, är detsamma som andra intygar att du kan. Det är viktigare att de är relevanta än många.
  8. Följ företag som du ser som intressanta/potentiella arbetsgivare. Att aktivt följa ett företag och att interagera med det visar ditt engagemang och får dig att sticka ut bland andra profiler.
  9. Följ även branschforum och involvera dig i branschgrupper. Som rekryterare vill man gärna se att du har ett genuint intresse för ett område. Att följa exempelvis Ehandel på Linkedin visar tydligt att du är intresserad av branschen.
  10. Optimera nyckelord för din profil. Ofta använder rekryterare nyckelord för att hitta intressanta profiler. Det är då viktigt att du syns och hittas på dessa specifika söktermer som skiljer sig från roll till roll. Använd rutan ”sammanfattning” under OM för att få med relevanta nyckelord. Se även till att de är med i dina rollbeskrivningar.

Sammanfattning 

Optimera din Linkedinprofil för att hittas när företag och rekryterare letar efter sin nästa stjärna. Ska du prioritera något så säkerställ att du har en bra profilbild, att din erfarenhet tydligt visar dina karriärsteg och beskriv i sammanfattningstexten vilka kompetenser och erfarenheter du har som gör dig unik och attraktiv för en framtida arbetsgivare.

Letar du lediga jobb inom E-handel? 

E-commerce Recruit är marknadsledande när det kommer till personallösningar inom e-handelsbranschen. Söker du jobb inom branschen så hittar du här lediga jobb inom e-handel. Säkerställ även att du finns i vårt nätverk eller följ oss på Linkedin.

Text av: E-commerce Recruit / Jonny Rosengren

 

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!