Så påverkar coronaviruset e-handeln – ”oroliga kunder”

Kan medföra negativa konsekvenser.

Coronaviruset har skakat om Kina och i skrivande stund är 81 dödsfall rapporterade. Men vad händer med e-handeln när människor isoleras och oron är hög?

De kinesiska e-handelsjättarna som Alibaba översvämmas just nu av oroliga kunder, som vill få tag i munskydd och andra medicinska förnödenheter, rapporterar flera internationella medier.

Annons

Alibabas Taobao sålde över 80 miljoner ansiktsmasker bara mellan den 20 och 21 januari, enligt företaget. På JD.com tog handdesinfektioner av olika varumärken slut i ett nafs och e-plattformarna har haft svårt att möta den enorma efterfrågan som den ser ut i dag.

"Negativ effekt på alla handlare"

Men viruset kan få konsekvenser även på e-handeln internationellt. Inte minst Amazon väntas påverkas av utbrottet.

Den direkta effekten av coronaviruset på Amazons försäljning är förmodligen positiv, då kunder stannar hemma hellre än går till butiker. Men indirekt kan den ha en negativ effekt på alla handlare, även Amazon, då oroliga kunder kan tänkas vilja hålla på pengarna i stället, säger Kerry Murdock, redaktör och utgivare av e-handelsmagasinet Practical Ecommerce, till Fox Business.

Det kan också påverka Amazon om de återförsäljare som säljer direkt till kund inte kan möta efterfrågan på Kina-tillverkade varor, fortsätter han.

Coronaviruset har även medfört frågor från konsumenter som undrar huruvida det är säkert att e-handla kinesiska varor med tanke på eventuell smittorisk. Det korta svaret verkar vara ja. Varken världshälsoorganisationen, WHO eller något lands tullverksamhet har rekommenderat något förbud eller utfärdat någon varning.

Kinas förbud välkomnas

Däremot skriver WHO också att man i dagsläget vet för lite om viruset för att kunna säga hur det överförs eller i vilken omfattning det har spridits. Man kommer med ett antal rekommendationer för mer vardagliga rutiner i de länder där smittan hittats, men några restriktioner vad gäller e-handel har alltså inte tagits upp.

Däremot har Kina infört ett förbud mot handel med vilda djur och växter i all typ av handel, även online. Ett förbud som trädde i kraft under helgen och som välkomnas av djurskyddsorganisationen World Animal Protection.

Vi känner med dem som drabbats av viruset och de som lever med fruktan att smittas. Kinas beslut att förbjuda handeln för att bekämpa coronavirusets utbredning är något vi gläds åt eftersom det kan skydda miljontals djur som annars skulle lida svårt i handeln. Det är också avgörande att det sätter stopp för de fruktansvärda förhållanden som blivit en grogrund för coronavirusets utbrott. Vi hoppas att denna modiga åtgärd blir permanent och utökas till all export och import av vilda djur, för att förhindra liknande kriser i framtiden, säger Kate Nustedt, chef över World Animal Protections, i ett pressmeddelande.

Annons

Även om man fortfarande inte hittat orsaken bakom utbrottet så är exempelvis försäljning av ormar på marknaden i Wuhan, staden som tros vara ursprunget för sjukdomen, en vanlig företeelse.

Laboratorietest krävs för att bekräfta varifrån coronaviruset kommer. Reptiler i fångenskap är väldokumenterade bärare av patogener som bakterier, parasiter och virus som kan överföras till människor. Men oavsett arten – reptil, fågel, däggdjur eller annan – är det handeln med vilda djur och djurplågeriet bakom som bär ansvaret för detta utbrott, säger Kate Nustedt.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!