Så ska Boozt minska reklamationer – med hjälp av sin nya AI

"Har en enorm inverkan".

Det har i många år pratats om hur artificiell intelligens kan komma att förändra e-handeln. Och på senare tid har vi nu börjat se fler och fler AI-lösningar, med olika ändamål, implementerats av handlare.

Den senaste i raden är modejätten Boozt som lanserar vad man kallar för "Boozt Claim Intelligence". Det rör sig om ett egenutvecklat AI-verktyg, som ska minska reklamationer.

Annons

En av de mest betydelsefulla sakerna Boozt kan göra, som en ledande och ansvarsfull aktör inom e-handel, är att uppmuntra kunskapsdelning i hela leveranskedjan. Att arbeta med ny teknik och innovationer för att göra det enklare för varumärken att få insikter och dela data, som kan leda till ännu bättre beslutsfattande för alla aktörer i branschen, säger Hermann Haraldsson, medgrundare och vd för Boozt, i en kommentar.

Verktyget ska ge insikt i vilka produkter som reklameras i störst utsträckning. Genom att få data på vilka och varför kan varumärken förbättra kvaliteten och på så vis öka livslängden på varorna  för att få nöjdare kunder och minska miljöpåverkan. Dessutom ska man kunna åtgärda problem innan de förvärras och på så vis spara pengar.

AI-tekniken ska bland annat kunna identifiera komplexa mönster i reklamationen genom att kombinera och analysera data samt kundbeskrivningar och defekter på produkter.

Produktkvalitet har en enorm inverkan på den faktiska miljöpåverkan, och vi tror att vi med utvecklingen av Boozt Claim Intelligence skapar möjlighet till nya och ökade insikter om kvaliteten på varje produkt, vilket sedan kan driva innovation, mer ansvarsfull produktion och minimera utsläpp i hela leveranskedjan, säger Hermann Haraldsson.

Annons