Så ska ChatGPT lyfta Zalando: ”Bara början”

"Leverera ett mer personligt urval av produkter".

AI-tjänster som ChatGPT väntas få ett flertal olika användningsområden inom e-handeln de kommande åren. Aktörer som Shopify, Instacart och Klarna har redan hoppat på tåget, och nu meddelar Zalando att de inom kort kommer att lansera en shoppingassistent som drivs av ChatGPT.

Enligt Zalando själva kommer funktionen att göra det lättare för kunder att hitta vad de är på jakt efter i e-handlarens sortiment. Och det på ett lite mer "genuint och naturligt" sätt än med traditionella sökfunktioner.

Annons

Om en kund frågar ”Vad ska jag ha på mig på ett bröllop i Madrid i maj?", kan Zalandos shoppingassistent förstå att detta är ett formellt evenemang. Även undersöka hur vädret är i Madrid i maj och utifrån detta ge en skriftlig förklaring med rekommendationer för kläder baserat på den informationen.

Detta kan i framtiden kombineras med kundernas preferenser, såsom varumärken de följer och produkter tillgängliga i deras storlekar, för att leverera ett mer personligt urval av produkter, skriver Zalando i en kommentar.

Den första betaversionen kommer att finnas tillgänglig för kunder i Tyskland, Irland, Storbritannien och Österrike senare i vår.

Detta är bara början. Vi är nyfikna på våra kunders behov och preferenser och vi är angelägna om att utforska den potential som ChatGPT kan tillföra våra kunders shoppingsupplevelse. Nu när vi fortsätter att testa och introducera nya lösningar ligger vårt fokus fortfarande på att lära oss hur våra kunder vill interagera med vår shoppingassistent för att kunna ge dem den bästa möjliga upplevelsen, säger Tian Su, VP Personalization och Recommendation på Zalando.

Annons