Så ska den globala giganten vinna i Sverige: ”Sker inte över en natt”

Vill ta en rejäl tugga av svenska marknaden.

I dag kunde vi rapportera att färdigmatstjänsten Factor lanserar på bred front i Sverige. Det är Hellofreshs varumärke, som dominerar marknaden i USA med en marknadsandel på nästan 75 procent inom sin nisch.

De har även börjat få fäste i Europa och nu har turen kommit till Sverige och Danmark. Ett kanske något oväntat drag då marknaden för färdig mat hem till dörren är väldigt liten här hemma. Men hos Factor ser man stora möjligheter, berättar Christiane Schrijvers-von Griesheim, Co-Managing Director för Factor i Europa, för Ehandel. Särskilt då man tror sig ha några specifika konkurrensfördelar, som blir viktiga nycklar i jakten på tätpositionen i landet.

Annons

Färdigmatsmarknaden är liten idag, men vi ser en stor potential att växa och ge en ny och bättre lösning för svenska konsumenter. Att marknaden är liten idag betyder inte att det inte finns en efterfrågan. Det betyder bara att den efterfrågan som finns av någon anledning inte kan tillgodoses med dagens alternativ. En utmaning som inget befintligt varumärke hittills har lyckats klara av är förmågan att skala upp tillagning av färdigmat och leverans direkt till konsumenternas dörr på ett effektivt sätt. Och detta är en av Factors särskiljande egenskaper, säger hon.

Framgångarna och erfarenheten från andra utländska marknader har också givit blodad tand.

Färdigmatsmarknaden i USA har vuxit enormt under de senaste åren, och vi har vuxit till att bli marknadsledande på andra marknader. En viktig drivkraft bakom denna framgång var att vi kunde dra nytta av vår erfarenhet från Hellofresh och snabbt skala upp för att möta den ökade efterfrågan.

Och med Hellofresh, som omsatte drygt 2,1 miljarder kronor i Sverige år 2022, redan på plats så kommer man förberedda med en hel del lärdomar om de svenska konsumenterna.

Dessutom är det svenska konsumentbeteendet ett av de mest utvecklade i världen, med en hög grad av adoption av matlösningar online, som till exempel måltidskassar. Vi förstår att svenska konsumenter värderar sin tid högt och förstår vikten av näringsrika och högkvalitativa måltider, så vi tror att tiden är rätt för en tjänst som Factor, säger Christiane Schrijvers-von Griesheim.

"Etablerar en helt ny kategori"

Vid en titt på Factors svenska sajt kan vi också konstatera att de ordinarie prislapparna inte är av det lägre slaget. Väljer man paketet med 14 måltider för en vecka, får man betala 1 589 kronor, eller runt 110 kronor per måltid. Väljer man paketet med 8 måltider på en vecka landar priset på 1 009 kronor, eller 120 kronor per måltid.

Så även här har man en utmaning framför sig då låga priser många gånger spelar en stor roll när den svenska konsumenten väljer var man ska handla sin mat.

Vi måste komma ihåg att vi etablerar en helt ny produktkategori av högkvalitativa färdiglagade måltider direkt till konsument. Vi konkurrerar inte bara med etablerade färdigmatsvarumärken, utan även med matleveranser, hämtmat och restauranger.

Annons

Här menar Factor att i deras kategori är det framför allt andra faktorer som avgör huruvida konsumenterna hoppar på tåget eller ej. Detaljer som tidsbesparing och minskning av eventuella impulsköp.

Våra varierade veckomenyer, vårt engagemang för högkvalitativa ingredienser och vår effektiva leveranskedja är det som särskiljer oss, jämfört med när du köper en färdigmat i en livsmedelsbutik på väg hem från jobbet. Det köpet beror ofta på stress eller impuls - du har inte tid att laga mat, eller du är för trött för att laga mat.

"Erbjuder något helt annat"

Bolaget hoppas alltså att faktorer som tidsbesparing och minskning av oplanerade köp ska vara det

Factor erbjuder något helt annat, nämligen möjligheten att planera veckans måltider bättre och alltid ha en färsk, näringsriktig måltid till hands. När människor får chansen att uppleva Factor-måltiderna tror jag att de kommer känna att det mervärde de får är det viktigaste.

Samtidigt verkar man vara villiga att kampanja ordentligt för att locka kunderna att pröva på deras tjänst. Något som också varit den vägvinnande strategin på andra marknader för att bli en etablerad aktör. Och till slut förstavalet bland konsumenterna på färdigmatsmarknaden.

Vad är den långsiktiga målsättningen här?

Ambitionen på medellång sikt är att vara marknadsledande inom färdigmat i Sverige. Och som en del av detta att anpassa oss till att möta konsumenternas föränderliga behov och preferenser. Detta sker inte över en natt. Men det kan ske om man har rätt erbjudande, vilket vi har sett med Hellofresh. Så vi vill fylla gapet och driva utvecklingen av färdigmat i Sverige och att Factor tar täten som marknadsledare, säger Christiane Schrijvers-von Griesheim.

Annons