Så ska den lokala bonden bli e-handlare: ”Ny marknad”

"Vi kan leverera närodlad mat från bönder".

Svenska bönder har inte direkt plöjt ner några större investeringar i e-handel. Men nu ska det bli lättare att sälja lokalproducerad mat, enligt ett pressmeddelande.

Och det är två externa aktörer som nu vill hjälpa bönderna på traven, nämligen logistikbolaget Gordon Delivery och Mylla.se. Sistnämnda är ett skånskt företag som är i färd med att bygga upp en marknadsplats i Skåne, för direktförsäljning av svenska råvaror och livsmedel. Och under hösten släpper Mylla en egenutvecklad plattform, för ändamålet.

Annons

Genom att göra Gordons last mile till Myllas first mile kan vi leverera närodlad mat från lokala bönder till kunder runt om i hela Sverige, kommenterar Ali Ghoce, Gordons vd och grundare.

Testas även i Västsverige

Aktörerna påstår att det är svårt för bönder att få ihop e-handelslogistiken. Avstånden från gård till kund är ofta långa, och volymerna i regel för små, för att det ska bli lönsamt. Under våren har konceptet testats med leveranser i Skåne med omnejd. Nu ska systemet skalas upp till ett nationellt system och omfatta många fler småskaliga producenter. I ett första skede ska modellen växa till Halland, Västra Götaland och Kronoberg, framgår det.

Med vår nya lösning kan vi erbjuda en nationell lösning för effektiv samdistribution av småskaligt producerade livsmedel, som öppnar upp en helt ny marknad för svenska bönder och odlare, kommenterar Jens Thulin, medgrundare för Mylla och lantbrukare på Vismarlövsgården.

Annons