Så ska IKEA studera mystiska Millennials

"Möter sällan det de förväntar sig".

Vad innebär kundernas, inte minst Millennials, mystiska mobilanvändande i varuhus? Och vad tittar egentligen konsumenterna på när de vistas i butiken? Det ska Ikea ta reda på med hjälp av studenter på Högskolan i Borås. Det avslöjar handelsforskaren Malin Sundström som driver bloggen Retailing Research och kommer att handleda studenterna.

Under våren kommer studenterna att genomföra experiment i olika IKEA-varuhus i sin jakt på ny kunskap, och till sin hjälp kommer de bland annat att ha en särskild utrustning som kallas eyetracking. Det är en teknik som bland annat kan visa vad kunder faktiskt tittar på i butiken, hur länge de tittar på olika saker, och vad som verkar vara det mest intressanta. Fördelen med en sådan teknik är också att det går att undersöka hur samspelet mellan mobiltelefonanvändning och beteendet i butik ser ut, vilket i sig kan leda till intressanta slutsatser, skriver hon på sin blogg.

Annons

"Finns stor kunskapslucka"

Studierna ska ge alltså Ikea nya insikter i kundernas beteenden och lära dem mer om hur de kan möta de behov och förväntningar konsumenten har.

Det finns en stor kunskapslucka när det gäller vilka konsekvenser som uppstår för butikshandeln av det faktum att en mobil generation (ofta Millennials) skaffat sig nya förväntningar på sömlös handel, tillgänglighet, återkoppling och interaktion. Dessa kunder som tänker ”mobile first” i alla lägen, fullkomligt väller in i de svenska butikerna och möter ganska sällan det som de förväntar sig: en förutseende detaljhandel med relevanta serviceerbjudanden, konstaterar Malin Sundström i inlägget.

Annons