Så ska skobutiken få ner returerna: ”Win-win-win”

Internationell expansion.

Den svenska skohandlaren Grand Shoes grundades i Stockholm och har funnits i över fjorton år. Företagets koncept går ut på att erbjuda skor i stora storlekar som oftast inte finns tillgängliga hos "vanliga" skohandlare. Mer exakt erbjuder Grand Shoes storlekar från 47 till 52.

Grand Shoes är resultatet av den inte helt okomplicerade kombinationen stora fötter (jag har ungefär storlek 49) och ett ohälsosamt stort intresse för skor. Ambitionen är att kunna erbjuda det vanliga skobutiker inte kan göra, det vill säga stora skor som passar både i storlek och stil, skriver grundaren och vd:n Fredrik Hammarqvist på sajten.

Annons

Under alla sina år har e-handelsföretaget levererat stora skor till kunder i 29 olika länder. Nu tar Grand Shoes ett ordentligt omtag och nylanserar sin plattform med nytt utseende och fyra lokala sajter - en svensk, en dansk, en finsk och en på engelska som är öppen för resten av världen.

Vår tidigare plattform klarade inte av att matcha vårt behov att hålla jämna steg med den supersnabba utvecklingen inom e-handel och kundernas förväntningar, säger Fredrik Hammarqvist i ett pressmeddelande.

Något som gav en wow-faktor för ett par år sen är snarare hygienfaktorer idag. Kundernas krav och förväntningar på e-handeln har aldrig varit högre och det kommer knappast bli lägre framöver. Vi har nu en ny plattform, med ny "motor" under huven, och även sett till att få ett fräsch nytt utseende.

I samband med nylanseringen har bolaget även satsat på att utveckla sin storleksfunktion "Fit My Feet" ytterligare. Man har byggt om verktyget grundligt för att skapa snabbare laddtider, tydliga kategorier och smartare filtrering.

Eftersom allra flesta av våra kunder inte bor i Stockholm (big surprise alla storstadsbor...) och inte alla gånger ens i Sverige, måste vi göra det enklare att beställa rätt storlek via nätet. Vi vet ju att storlek 48 i modell X kan vara lika stor som storlek 50 i modell Y och 47 i modell Z.

Vi mäter alla skor invändigt och ger kunden rätt sko för sin fotlängd, oavsett den storlek som står printad på sulan. Fit My Feet är en en sökfunktion för detta.

Enligt Fredrik har den egna sökfunktionen bidragit till en högre kundnöjdhet men även till färre returer och ökad lönsamhet.

Tack vare Fit My Feet har vi idag en returgrad på cirka 12 procent, vilket är betydligt lägre än branschstandarden som ligger på över 30 procent. Vi guidar våra kunder så de hittar rätt storlek direkt, vilket blir en win-win-win för oss, våra kunder och miljön, avslutar Fredrik Hammarqvist.

Annons

Bolaget har ett brutet räkenskapsår som tar slut sista april. Under det senast publicerade året, 19/20, sjönk omsättningen med cirka tre procent och uppgick till 6 miljoner kronor. Samtidigt backade även rörelseresultatet (EBIT) med hela 87 procent och landade på 76 000 kronor - ett resultat man senast hade under 2017.

Annons