Så ska Sportamore klara sin offensiv: ”Tog många lärdomar”

"Vi gillar utmaningar".

Under förra året gjorde Footway en ganska uppseendeväckande expansion, när man klev in på 13 nya europeiska marknader under året. Nu ska man göra en liknande resa med Sportamore under de närmsta sex månaderna.

Nyförvärvet ska etableras på hela 19 nya marknader och den gemensamma plattformen som nu skapas är den som möjliggör offensiven. Men även om Footway redan finns på plats, så vet vi att expandera till en ny marknad kan vara svårt nog. Nu ska man alltså in på 19 stycken på kort tid. Vi frågade Footway-koncernens vd, Daniel Mühlbach om hur det ska gå till egentligen.

Annons

Vi lanserade Footway på 13 nya marknader under 2019 och tog med oss många lärdomar från det arbetet. Vi känner oss trygga i att vi genom en team-insats kommer fixa det. Det betyder inte att det inte kommer bli utmanande, men vi gillar utmaningar, säger han till Ehandel.

Sportamore har på den nordiska marknaden utmanat de mer traditionella sportbutikerna, men med enbart e-handel. Man har velat ta "provrummet" hem till kunden genom att erbjuda fri frakt och fria returer vid köp över 399 kronor. Nu ska konceptet prövas i resten av Europa och frågan är hur väl det kommer att tas emot.

Vi tror inte att den nordiska marknaden särskiljer sig väsentligt från övriga marknader när det kommer till en aktiv fritid, säger Daniel Mühlbach.

"Ser potential i samtliga"

Dessutom är förstås tajmingen god just nu. E-handeln har blivit väsentlig i pandemin och fler och fler motionerar hemmavid. Footway finns redan i dag på 24 marknader. Bland dessa ser vi Storbritannien, Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Men var ser man egentligen störst potential för Sportamores koncept?

Med vårt datadrivna och skalbara koncept ser vi potential i samtliga nya marknader. Försäljning och kostnader från nya länder under de första tolv månaderna förväntas inte väsentligt påverka vårt resultat eller ställning, avslutar Daniel Mühlbach.

LÄS ÄVEN: Footways plan för Sportamore – stor internationell expansion

Annons