Så ska tidigare snabbväxaren ska bli lönsam – med ny AI-teknik

"Är ett avgörande steg".

Den artificiella intelligensen kommer på bred front i e-handeln just nu. Framför allt i olika typer av sökfunktioner. Näst på tur att integrera AI i webbshopen är Stronger, som inlett ett partnerskap med den München-baserade startupen Sizekick.

Den som kan sin engelska förstår på namnet att det handlar om storleksrekommendationer. Och alltså AI-drivna sådana, baserade på individuella kroppsmått.

Annons

Något som ska skapa nöjdare konsumenter och samtidigt minska returfrekvensen.

Detta strategiska drag är ett avgörande steg mot hållbarhet och förbättrade kundupplevelser. Vi är optimistiska om att detta AI-drivna verktyg kommer att minska returfrekvenserna avsevärt och de relaterade koldioxidutsläppen, vilket bidrar till våra miljömål, säger Sabrina Leuenberger, marknadschef på Stronger.

Att minska returerna sparar dock inte bara på miljön, utan även de egna kostnaderna. Bolaget beskriver hanteringen av höga returfrekvenser, och relaterade kostnader, som en betydande affärsutmaning.

Genom att minska returfrekvenserna syftar varumärket till att förbättra lönsamheten. Denna strategi återspeglar den bredare trenden inom e-handeln mot att anta teknologiska innovationer för att främja hållbara affärspraxis, säger Sabrina Leuenberger.

Enligt Sizekick själva leder också deras verktyg till en ökad konverteringsgrad och minskade storleksrelaterade kundserviceärenden. De beskriver Stronger som en perfekt partner i sammanhanget.

Tillsammans siktar vi på att förbättra Strongers lönsamhet genom minskade returfrekvenser och förbättrade konverteringsfrekvenser, och erbjuda kunderna en sömlös och hållbar shoppingupplevelse, säger David Oldeen, medgrundare och vd för Sizekick.

Stronger, som snabbt gjort sig ett namn på sina träningskläder, omsatte 332 miljoner kronor under sitt senast registrerade verksamhetsår, vilket är 2022. Man hade då vänt från vinst till en rörelseförlust på drygt -21,5 miljoner kronor.

Annons
Annons