Så slår bristen på halvledare mot e-handlarna: ”Ryckiga leveranser”

"Då gäller det att hitta nya lösningar".

Konsekvenserna av bristen på halvledare, ett mikrochip som leder elektricitet, blir allt mer kännbara. Nyligen orsakade det ett produktionsstopp på Volvo Cars and igår meddelade Apple att de tvingas skjuta upp viss produktion av Macbooks och Ipads av samma skäl.

Anledningen bakom bristen globalt är att en stor del av tillverkningen sker i Kina. När pandemin slog till med full kraft skalades produktionen ned och sedan har man haft fullt sjå med att försöka komma ikapp vad som nu är en rekordhög efterfrågan på chipen.

Annons

Bristen på halvledare slår alltså brett och drabbar flera branscher. Här hemma har det kanske främst märkts när de senaste grafikkorten och spelkonsolerna inte går att få tag på, då de inte kan tillverkas i samma utsträckning.

Men hur drabbar det här e-handlarna? Och då främst elektronikhandlarna vars produkter inte sällan innehåller den så viktiga komponenten. Vi frågade tre av de stora aktörerna, Dustin, NetOnNet och Inet, som alla tre följer utvecklingen noga. Men i dag verkar det inte vålla alltför stora bekymmer.

Det är många faktorer som påverkar, men det är klart att det är svårt att sälja en komplett dator när inte alla komponenter finns att tillgå omgående. Men vi får löpande leveranser, säger Erik Wickman, vd på Inet.

"Har generellt god tillgång"

Den största svenska IT-aktören, Dustin, verkar inte heller föra en alltför frustrerande tillvaro, trots allt.

Vi har generellt god tillgång till produkter tack vare framförhållning i beställningar och planering, så i dagsläget har brist på halvledare ingen direkt påverkan, säger Karin Tränk, pressansvarig på Dustin.

Hur det kommer att påverka framgent är det dock ingen som har svaret på i dagsläget.

Det är svårt att göra en prognos. Andra industrier lider mer än vad vi gör. Men den direkta effekten kan bli något ryckiga leveranser. Men när även Apple går ut och säger att de skjuter på viss produktion så blir det förstås en utmaning också för oss som bransch. Det vi ser framför oss är att det kan uppstå ryckiga leveranser när man inte vet när produkter kommer på plats. Men då gäller det att hitta nya lösningar och andra produkter, säger Susanne Holmström, vd på NetOnNet och fortsätter:

Vi är i alla fall väldigt glada att vi har ett etablerat inköpskontor i Kina och 20 fantastiska personer på plats där som hjälper till med allt på plats.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!