ANNONS

Så stor andel av handeln sker på nätet: "Tror de kommer samexistera"

Maria Mikkonen, chefsekonom
E-handelns exakta marknadsandel.

Svensk Handel presenterar nu ny statistik över svenskarnas köpmönster. Rapporten visar en kraftig tillväxt för e-handeln sett över en sexårsperiod, även om andelen har stabiliserats något under det senaste året.

ANNONS

I rapporten ”Handelskartan – så handlar Sverige” kartläggs detaljhandelns utveckling och fördelning mellan olika försäljningskanaler. För 2024 beräknas e-handelns andel av den totala detaljhandeln uppgå till 14 procent.

Majoriteten av handeln sker fortsatt i fysiska butiker, som alltså står för 86 procent av omsättningen. Under pandemiåret 2021 syntes en markant ökning av e-handelns andel, men inför 2024 noteras att e-handeln backar något andelsmässigt till förmån för både externhandel (köpcentrum) och stadskärnor.

Stark tillväxt över tid

Ser man till perioden 2018–2024 har e-handeln haft en betydligt starkare tillväxttakt än den fysiska handeln. Den totala detaljhandeln växte med 26 procent under perioden. Motsvarande tillväxtsiffra för e-handeln var 76 procent, att jämföra med den fysiska butikshandelns tillväxt på 20 procent.

Rapporten understryker dock att utvecklingen har påverkats av den höga inflationen under perioden, vilket innebär att volymökningarna generellt varit begränsade.

Dagligvaror växer snabbast online

Sällanköpsvaror dominerar fortfarande näthandeln och utgör 87 procent av omsättningen i e-handelskanalen. Dagligvaruhandeln står för resterande 13 procent.

Tittar man på tillväxttakten är det dock dagligvaruhandeln som drivit utvecklingen starkast. Mellan 2018 och 2024 ökade e-handeln med dagligvaror med 162 procent, medan sällanköpsvaror ökade med 68 procent under samma period.

Samspel mellan kanalerna

Enligt Svensk Handel pekar utvecklingen mot att kanalerna kommer att komplettera varandra framöver snarare än att konkurrera ut varandra.

Konsumtion i Handelslandet Sverige sker, och kommer i framtiden att ske, såväl fysiskt som digitalt. E-handelns starka utveckling kommer att fortsätta, men inte nödvändigtvis på bekostnad av den fysiska handeln. Vi tror att de kommer att samexistera även fortsättningsvis, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Rapporten redovisar inte e-handelns omsättning på kommunal nivå, då det enligt Svensk Handel saknas tillförlitliga siffror för e-handelskonsumtionen lokalt.

Samtidigt som e-handeln tagit marknadsandelar över tid, noteras en minskning av antalet fysiska butiker i hela riket. Tydligast är tappet i småstäder där antalet butiker minskat med 29 procent sedan 2018.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se