Så stor blev e-handelns rekordökning – ”nådde sin topp”

Avslutade året i stor stil.

Att e-handeln gick bra i december, det vet nog alla. Men hur bra gick den egentligen? Det har Postnord svaret på. Logistikjättens siffror visar att handeln på nätet ökade med 50 procent jämfört med samma period 2019. De mest populära kategorierna var kläder och skor, som inhandlades av 47 procent av konsumenterna, och skönhet och hälsa (43 procent).

Den största ökningen stod dock dagligvarorna för. Hela 24 procent av e-handelskonsumenterna köpte mat på nätet i december - en fördubbling mot året innan.

Annons

Dagligvarorna har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet. I december kunde vi se att oron för virussmitta nådde sin topp, vilket innebar att folk stannade hemma och undvek mataffärer såväl som andra affärer. Till det kan man lägga en effekt av att väldigt få lämnade Sverige, vilket annars är relativt sett vanligt under december, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Totalt handlade 85 procent av svenskarna online under årets sista månad och såväl regeringens som Folkhälsomyndighetens uppmaningar om julhandeln verkar ha gått fram.

När konsumenterna väl ställt in sig på att köpa julklappar på nätet så tycks många ha bestämt sig för att ha lite extra god framförhållning och köpa allt online, säger Carl-Fredrik Teder.

Annons