Så tog Nordic Nest täten med ny e-handelsplattform

Världsbäst på kundupplevelse, medarbetarnöjdhet och lönsamhet. Nordic Nest har höga ambitioner som kräver rätt teknik för att bli verklighet. E-handelsplattformen är en viktig nyckel för att lyckas.

Det har snart gått två år sedan Nordic Nest tog ett omtag och implementerade en ny e-handelsplattform. Valet föll på Avensia som partner och composable commerce-plattformen Avensia Excite. Lösningen gör det möjligt att vara snabbfotad och flexibel, något som är viktigare än någonsin för att vara konkurrenskraftig på dagens e-handelsmarknad. 

Höga ambitioner krävde ett tekniskt omtag 

Nordic Nests tidigare e-handelsplattform hämmade både försäljning och motivation bland medarbetare. Ändringar var tidskrävande och omständliga att genomföra och gjorde att de tappade fart. Det var dags att titta på en ny plattform som kunde hålla jämna steg med bolagets höga ambitioner. 

Nordic Nest behövde ett tekniskt ramverk som:

  • Stödjer en kundupplevelse i världsklass 
  • Erbjuder varje funktion den bästa lösningen för deras behov
  • Ger hela organisationen möjlighet att driva förändring på egen hand
  • Främjar tillväxt och skalbarhet på ett effektivt sätt 
  • Ökar utvecklingshastigheten 
  • Tillåter utvecklingsteamen att arbeta enligt ”trial and error” 
  • Ger utvecklingsteamen möjlighet att driva projekt oberoende av varandra

Composable commerce blev svaret på lösningen 

Nordic Nest bestämde sig tidigt för en composable commerce-lösning. Valet föll på Avensia Excite som är byggd på commercetools e-handelsplattform och Contentful CMS. Beslutet var inte svårt eftersom bolaget redan arbetade enligt samma mindset. Dessutom stod det klart att Nordic Nests interna utvecklingsteam kunde dra stor nytta av lösningen. 

Med Avensia Excite fick Nordic Nest ökad flexibilitet och agilitet. Den färdigpaketerade lösningen innebar en stor tidsbesparing eftersom man inte behövde utvärdera vilka komponenter som mötte behoven på bästa sätt. Dessutom kapades tiden för utveckling och integrationer. Med plattformen fick Nordic Nest också möjlighet att lägga till tredjepartsfunktionalitet tack vare Avensia Excites API first-arkitektur. 

Avensia Excite hjälper Nordic Nest att uppnå sina mål 

Avensia Excite är en accelerator som gör det enklare att komma igång med e-handelsprojekt. Nordic Nest kunde gå live snabbare med en högkvalitativ e-handelssida samtidigt som de kunde dra nytta av en tillförlitlig plattform när det gäller prestanda, hastighet och stabilitet.

Med sin nya e-handelssetup kan Nordic Nest snabbt anpassa sig till framtida förändringar, oavsett om det innebär att integrera nya försäljningskanaler eller lägga till nya funktioner. Utvecklingsteamet kan nu kontinuerligt testa, optimera och förbättra kundupplevelser för att säkerställa att de når sina mål.

Bara åtta veckor efter go-live gjorde Nordic Nest en undersökning av plattformsbytets inverkan på konverteringen. Konverteringsgraden hade ökat med 5–8 procent i alla länder som ett resultat av implementeringen av Avensia Excite.

Avensia Excite är utvecklad med fokus på SEO. Sättet som innehållet struktureras på rimmar väl med Googles algoritmer. Det märks inte minst i Nordic Nests ökade trafik. En jämförelse mellan oktober 2020 (med den tidigare plattformen) och oktober 2021 (med Avensia Excite) visar att antalet sessioner har ökat med 79 procent. 

Med Avensia Excite har Nordic Nest har bland annat uppnått:

  • 6 procent i genomsnittlig konverteringsgrad 
  • 60 procent kortare serversvarstid 
  • 79 procent i trafikökning på hemsidan (räknat i sessioner)
  • Högre medarbetarmotivation och attraktionskraft som arbetsgivare, ökad försäljning och förbättrad kundupplevelse 

Lär dig mer om Nordic Nests framgångsresa

Webinar: Hur Nordic Nest sprang om sina konkurrenter

Case: Ta del av kundcaset om Nordic Nests framgång

Podcast: Hur en teknisk grundplattform underlättade vid förvärvet av Svenssons