Så utvecklar du din e-handel för att få fler företagskunder

Att e-handeln bara växer och växer har inte undgått någon, inte heller företagskunderna. Allt fler företagskunder handlar på nätet och helt plötsligt öppnas nya dörrar och möjligheter för B2B-företagen.

För att kunna rikta din e-handel mot företagskunder måste du kunna möta deras behov, som i de flesta fall skiljer sig en hel del från vanliga konsumenters. Vi har träffat Kristoffer Falk Lauritsen, ägare av Storköksbutiken.se, och fått ta del av hans kunskap och lärdomar kring att möta företagskunder på nätet.

Nya vanor sätter agendan

Kristoffer berättar att han tydligt kunnat se nya vanor växa fram hos företagskunder som handlar på nätet. Beteenden som för bara några år sedan inte existerade.

– Något har hänt när det kommer till e-handeln och bekvämlighet. Många konsumenter nådde dit för länge sedan men nu befinner sig även företagskunderna där. När vi satte igång var det inte ovanligt att företag ringde oss vid köp runt 5 000 kronor och ville ha stöd och mer information. Idag kan de göra köp på 150 000 kronor utan att kontakta oss över huvud taget.

De nya vanorna hos företagskunderna har också inneburit helt nya möjligheter för B2B-företagen. Du är inte längre begränsad till ditt tidigare kontaktnät eller din geografiska position.

– Vi har öppnat upp för en breddad kundgrupp. Nu har vi kunder över hela Sverige, från längst upp i norr till längst ner i söder. Dessutom ser vi att det handlar om en mängd olika typer av verksamheter också. Sådana som vi kanske aldrig kommit i kontakt med annars.

Vad behöver du tänka på?

Flera typer av verksamheter och flera platser i landet innebär också olika behov och frågor som ska bemötas. Storköksbutiken.se arbetar till stor del med restaurangkunder och märkte efter ett tag att det ställer vissa specifika krav på dem som företag.

– Man måste kunna möta kunderna på deras nivå och det är svårt, om än omöjligt, att driva en restaurang utan någon typ av finansiering. Det betyder i sin tur att det blir svårt att bedriva restaurangförsäljning utan finansiering också. Det är så pass viktigt för våra kunder, berättar Kristoffer.

Kristoffer berättar att Storköksbutiken.se sedan flera år tillbaka jobbar med Wasa Kredit och deras skräddarsydda betallösning för just B2B-företag. Med hjälp av betaltjänsten kan kunderna tryggt och enkelt både leasa och hyra produkter. På så sätt får Storköksbutiken.se betalt direkt av Wasa Kredit och kunderna kan fördela köpet månadsvis.

– Wasa Kredit är en trygg partner som alltid ser till att vi tillsammans skapar möjligheter för att hela tiden bli bättre och utvecklas. Och trots att vi var väldigt små när samarbetet började kände vi aldrig att det spelade roll för dem. Det personliga engagemanget är viktigt för oss och vi har hela tiden känt oss sedda. Det känns extra bra att Wasa Kredit ingår i Länsförsäkringar och har möjlighet att hjälpa oss med allt vi behöver inom bank, finansiering och försäkring, säger Kristoffer.

Vill du veta mer om Wasa Kredits Checkout för B2B-företag? Du hittar all information du behöver här.