Search
Close this search box.
ANNONS

Så valde Elgiganten betallösning: "Kan byggas ut"

Karlona Åhs Karlsson, Elgiganten
Elgiganten/Press
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ger oss en flexibilitet".

ANNONS

Vi har i två tidigare artiklar fått veta hur olika e-handlare har tänkt när de har valt betallösning.

LÄS ÄVEN: Så väljer e-handlarna betalaktör: ”Väger tungt”

Men i den omgången fick vi inte med omnikanal- och elektronikkedjan Elgiganten. Nu har deras svar dock trillat in.

Elgiganten har till att börja med valt holländska Adyen som betalpartner – och deras "unified commerce"-lösning.

När valet gjordes var det viktigt för Elgiganten att betallösningen kan stödja vår satsning på omnikanal, där vi fortsätter stärka vår e-handel, vår hemsida och vår digitala närvaro i stort, för att hela tiden ligga i framkant och möta kundernas behov, säger Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-commerce, på Elgiganten.

Lösningen gör det möjligt att erbjuda samma betalningsalternativ online som i betalterminaler. Men även när det kommer till digitala betallänkar. Lösningen kan även användas av både personal i varuhus, liksom av kundtjänstpersonal för betalning vid köp över telefon.

Ett köp som börjar online eller över telefon kan dessutom enkelt returneras i en butik med pengarna åter inom ett par minuter, tillägger Karolina.

Elgiganten har valt att bygga ett eget gränssnitt i checkout med en enkel utcheckning som kan anpassas om behovet ändras. Det ger oss en flexibilitet i att själva skapa den bästa möjliga användarupplevelsen för varje enskilt betalningsalternativ som erbjuds, som i sin tur i stor grad påverkar konverteringsgraden i e-handeln. Det ger också oss möjlighet till att bygga ut med fler betalningsalternativ än de som erbjuds av Adyen om behovet finns.

Hon trycker också på att man bör svara på behovsfrågor kopplade till företaget och affären, när man ska välja rätt betallösning. Det kan vara frågor såsom:

  • Ska betallösningen fungera i en omnichannel med både fysiska butiker och e-handel för en sömlös köpupplevelse?
  • Ska den fungera för både företag och konsumenter? I flera länder?
  • Hur viktigt är det med säkerhet, där du kan optimera och förebygga bedrägerier i e-handeln?
  • Vill man som företag kunna erbjuda många olika betalningsalternativ?
  • Har ens verksamhet många utcheckningar per minut och behöver en stabil betallösning som klarar trycket med många transaktioner?

Dela artikeln: