Så väljer e-handlarna plattformar: ”Viktiga milstolpar”

"Viktiga milstolpar".

Vad väljer e-handlarna, när det kommer till plattformar? Ja, den frågan har vi ställt oss på e-handel. På vilken plattform säljer man ifrån egentligen och varför?

Vi har ställt den till många aktörer och hittills fått in en handfull svar.  Låt oss börja med Apotea. De använder en egenbyggd plattform.

Annons

Vi gör det för att kunna vara 100 procent flexibla i att anpassa den efter våra behov, konstaterar Anna-Maria Rosenblom, marknadschef på Apotea, till Ehandel.

"Viktiga milstolpar"

På online-baserade modehandlaren Bubbleroom har man istället valt att köpa in en plattform, vid namn Carismar Commerce, säger Sofie Rydberg, CCO på Bubbleroom, till Ehandel. När man köpte in plattformen befann man sig i en tidig tillväxtfas.

Det gjorde att vi kunnat utveckla produkten tillsammans som om det vore vårt eget. Vilket också är anledningen till att vi lyckats åstadkomma många viktiga milstolpar ihop, säger Sofie Rydberg.

Bredare målgrupp

Hos konkurrenten Nelly är det däremot Zalandos plattform som gäller, enligt Anna Andersson, e-handlaren Communication Strategist. För försäljningen utanför Zalando har man en egen plattform.

Ett urval av utbudet från vårt varumärke Nelly finns på Zalando. Vår primära försäljningskanal är DTC (direct to consumer reds.anm.) genom våra egna webbutiker. Att även finnas på Zalando erbjuder ett komplement mot en bredare målgrupp, säger Anna Andersson till Ehandel.

Katrin Lundgren på Kodmyran, som säljer multikanallösningar til e-handlare, säger att det blir allt vanligare att man kör flera olika system när det kommer till de mindre systemdelarna.

Hos oss är det fortfarande relativt ovanligt när de gäller de större systemdelarna. Det är nog helt enkelt att behovet inte finns eftersom vi har affärssystemsdelarna inbyggda i vår plattform. De flesta kunder hos oss kör också ett enkelt ekonomisystem typ Fortnox som komplement för ren bokföring. När det gäller mindre systemdelar så är det däremot vanligare även hos oss, säger Katrin Lundgren till Ehandel.

Får vi se mer AI-system i plattformarna framöver?

Annons

Det kommer vi garanterat, än är AI bara i sin linda, och det är inget man släpper helt löst i sin butik utan kontroll, men allteftersom det utvecklas så tror jag absolut att vi får se mer av det.

Allt mer AI i plattformarna

Carl Abrahamsson, CCO på Geins som bygger API:er, håller med om att vi kommer att få se allt mer av AI-lösningar i framtiden.

Det kommer definitivt användas till mer och mer, vi är bara i begynnelsen av adoption av AI i plattformar. Skapa innehåll är ett givet användningsområde. Den stora frågan på ämnet som berör genererade texter är vad som kommer hända med SEO? Kommer Google, Bing med flera att slå ner på AI-skrivna texter och ranka ner sidorna i det organiska resultatet?

Strukturera data

Han tror också att vi kommer att ha fler funktioner för att strukturera och analysera de stora datamängderna som plattformarna genererar.

Detta har nog varit utom räckhåll för de flesta e-handlarna på grund av tiden det kräver och kostnaderna som tillkommer för tjänster som utför dessa saker idag.

Annons