Så vässade smidiga plattformen hela Lykos erbjudande

Detaljerade data om kundbasen, med sekundsnabb uppdatering och stort utrymme för personalisering. Tack vare Bloomreachs CDXP har e-handelsjätten Lyko blivit mer relevant för sina kunder.

”Bloomreach sticker verkligen ut i klassen”, säger André Ihlar, onlinechef på Lyko.

Skönhetsbolaget Lyko har på kort tid vuxit till ett miljardbolag på e-handelshimlen. Utöver Norden så erbjuder de idag sina tiotusentals produkter till kunder i Polen, Nederländerna, Österrike och Tyskland.

Och med en sådan omfattande kundbas ökar kraven på att göra e-handeln så relevant som möjligt för shopparen. Därför började André Ihlar och hans team leta efter en CDXP-lösning för att knyta ihop erbjudandet.

”Vi ville få ihop våra kanaler på ett bättre sätt. Samla in vår data på ett och samma ställe oavsett om kunden besöker appen eller sajten, och sedan kunna ta hänsyn till beteendet i alla kanaler, även köp i butik”, berättar han.

Snart kom de i kontakt med Bloomreach, vars CDXP idag används av över 850 globala bolag.

”När vi jämförde Bloomreach med konkurrenterna så stack de ut mycket. Möjligheterna att bygga upp profiler och lagra events som de gör hade jag inte stött på någon annanstans”, säger André.

Tack vare Bloomreachs dedikerade team var Lyko snabbt igång med plattformen och upptäckte snart hur en ny värld av data öppnade upp sig.

  • Varje kund får en egen profil, där all data kring vilka produkter som kunden tittar på lagras.
  • Här kan Lyko sortera efter allt från kampanjer, till vilken sorts produkter som kunden är intresserad av, vilken prisklass produkten ligger i eller om den tillhör ett specifikt varumärke.
  • Tack vare informationen kan Lyko utforma specifika och mer relevanta kampanjer, oavsett vilken kanal som kunden har använt för att interagera med produkterna.
  • Statistiken uppdateras också i realtid, vilket låter André och hans team ta action med korta ledtider när det behövs.
  • Varje enskild datapunkt kan också vara grund för en rapport, så att budskapet kan vässas ytterligare.

”Bloomreach har en otroligt flexibel plattform som har förändrat hela vårt arbetssätt och har spetsat till vår kommunikation. Nu kan vi analysera beteendedata och felsöka på en nivå som inte var möjlig tidigare. Vi kan tidigt optimera kampanjer och justera rabatter som inte ger de resultat vi vill ha. Att datan visualiseras på ett tydligt sätt låser även upp informationen för personer i organisationen som inte är vana att jobba med och analysera stora mängder information”, säger André.

En viktig funktion när Lyko nu expanderar till fler länder är att Bloomreach stöder ett stort antal språk.

”Vi var angelägna om att hitta ett system där vi inte skulle behöva göra saker två gånger. Nu kan vi få ett helikopterperspektiv men även djupdyka in i varje enskild marknad. I dag tar vi det nästan för givet men så smidigt var det verkligen inte tidigare”, säger André.

Boosta era affärer med Bloomreach redan idag. Läs mer och testa här!