Så vinner du kunderna på Black Friday

Färre svenskar tänker handla på Black Friday-rean i år än i fjol, och för mindre pengar. Samtidigt är en lyckad höstrea livsviktig för många butiker.

Men allt är inte nattsvart – julen är räddningen.

Omsättningen under Black Friday-rean har ökat de senaste åren, förstås ganska väntat under en högkonjunktur med rekordlåga räntor. Men i år är prognosen dystrare, visar Prisjakts nya rapport Konsumentkompassen Q4. 28 procent av svenskarna uppger att de tänker handla på rean, ett tapp på 8 procentenheter jämfört med 2021. Svenskens snittbudget minskar också, med nästan 600 kronor till 2 447 kronor.

Samtidigt har en förtroendekris seglat upp. Svenska konsumenter litar allt mindre på butikernas rea-erbjudanden. Regeringen har justerat lagen för att öka pris-transparensen, men tolkningarna är många och otydligheten kvarstår. Konsumenterna förväntar sig också mycket högre rabattsatser än de butikerna erbjuder. I år är förväntningen i snitt 38 procent rabatt under Black Friday, men de senaste tre åren har den faktiska snittrabatten motsvarat drygt hälften.

– Det behöver dock inte betyda att alla butiker kommer att prestera dåligt under årets Black Friday-rea. Däremot kommer det att kräva fokus och kreativitet på alla fronter. Givetvis med fokus på schyssta reor, det kommer vara extra viktigt i och med den nya rea-lagen, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights.

Svenskarnas möjligheter att konsumera bromsar in ytterligare under årets fjärde kvartal, enligt Prisjakts Köpkraftindex. Allra mest påverkas åldersgruppen 30-49 år, där de allt dyrare utgifterna för boende, mat, energi och bränsle sannolikt slår hårdast. Prisjakts mätning visar också att svenska konsumenter väljer billigare varualternativ i allt större utsträckning och att miljöhänsynen får stå tillbaka något.

– Just nu funderar era kunder på hur de kan spara pengar, med all rätt. Men det finns fortfarande tillfällen för nykonsumtion, när diskmaskinen går sönder eller någon vuxit ur vintergarderoben. Prata i termer som dina kunder förstår utifrån situationen de befinner sig i. Butikerna som lyckas bäst med det tror jag blir Black Fridays stora vinnare, säger Oscar Hagman.

Det finns också sådant som svenskarna inte snålar med: julklappar. Här är budgeten fortfarande frikostig, i snitt nästan 4 000 kronor. Ta tillvara på det under rean, uppmanar Oscar Hagman:

– Många brukar handla julklapparna i sista minuten, så hjälp dina kunder förstå att de kan köpa klapparna både stressfritt och billigare på Black Friday. 

Ladda hem Prisjakts rapport Konsumentkompassen Q4 för att ta del av hela undersökningen.