Sebastian Fischer förvärvade Kidsdreamstore så sent som sommaren 2023. Butiken, som nischat in sig på licensierade barnprodukter, hade då drivits i ett annat bolag sedan 2018. Men efter drygt två år vid rodret står det klart att tiden inte räcker till för att ge e-handeln det fokus den kräver.
I Corocom Group ingår även andra verksamheter som Magnetfiskebutiken och White One, samt ett delägarskap i Lerspecialisten.se. Enligt den senaste årsredovisningen för 2024 omsatte Corocom Group 3,3 miljoner kronor med ett rörelseresultat på cirka 600 000 kronor.
Även bolaget Gymshape ligger ute till försäljning. Beslutet att avyttra leksaksbutiken grundar sig i en nykter analys av den egna kapaciteten snarare än brist på tro på konceptet.
Jag känner att jag inte har tillräckligt med resurser, varken tidsmässigt eller kapitalmässigt för att realisera den potentialen som verkligen finns i butiken, berättar Sebastian Fischer för Ehandel.se.
Han utvecklar resonemanget och menar att det krävs mer än vad han ensam kan bidra med i dagsläget för att ta butiken till nästa nivå.
Jag tror verkligen att butiken kan växa framåt på ett bra sätt och har en del idéer och tankar kring hur man skulle kunna göra det, men jag känner att jag inte kan göra det själv.
Processen att hitta en ny ägare har varit aktiv. Intresset för att ta över verksamheten beskrivs som stort, med många dialoger. Men det fanns också ett inslag i säljprocessen som väckte blandade känslor.
Flera branschkollegor visade intresse, men deras avsikter verkar inte enbart ha varit att genomföra ett förvärv. Sebastian noterade att vissa aktörer var mer intresserade av information än av att faktiskt lägga ett bud.
Upplever att det varit ett stort intresse, och många intressanta dialoger, även en del konkurrenter som hört av sig, men där de kanske mest varit intresserade av att "kolla under huven" på en konkurrent.
Till en början såg han logiken i att en konkurrent skulle vilja ta över, då det borde finnas synergier att hämta. Men när intresset svalnade efter att informationen delats, ändrades bilden.
Från början var det lite roligt, för man tänkte att affären skulle vara logisk för dem och lätt att räkna hem eftersom de redan har en befintlig infrastruktur, men när de sen inte var intresserade att gå vidare så insåg man att det nog aldrig kanske var aktuellt för dem. De signerade NDA för att få ta del av prospektet, sen inte mer. Så man får mest hoppas att de inte använder infon de fick på något sätt.
Nu är dock affären slutförd och en ny kraft har tagit över. Sebastian är förtegen om exakt vilka strategier han lämnar över, men han delar med sig av hur han arbetat för att differentiera butiken på en konkurrensutsatt marknad. Det har handlat om att hitta luckor där de stora drakarna inte letar.
Angående idéer, så tror jag att fortsätta att identifiera produkter som det inte finns så stor konkurrens inom för att de är lite svårare att sourca där det kanske inte blir värt jobbet för de större konkurrenterna, men där det kan vara väldigt lönsamt för en butik i Kidsdreamstores storlek. Har redan en del sådana produkter klara.
Under sin tid som ägare har han också lagt fokus på att öka det genomsnittliga ordervärdet genom paketering, en strategi han implementerat löpande.
Jag har också jobbat mer med att paketera och bundla produkter, för att på så sätt öka ordervärdet.
Att lämna leksaksbranschen är inte helt utan vemod. Det finns en speciell glädje i att hantera produkter som i slutändan hamnar hos barn. Samtidigt har logistiken och inköpsprocesserna varit krävande moment som tagit mycket energi.
Det är såklart lite vemodigt med tanke på hur fin butik det är och potentialen som jag ändå tror finns, men jag känner också att det förmodligen är rätt beslut att låta en ny kraft ta över, men jag är gärna med och stöttar en ny ägare framåt så gott jag kan för att butiken ska kunna realisera sin potential.
Det är ändå väldigt roligt att syssla med leksaker, man vet att det bidrar till glädje hos "slutkonsumenterna" alltså barnen, och det finns så mycket olika sorters leksaker. Det som varit mest utmanande är att hålla kontakt med många olika leverantörer, följa inköp med säsongsmönster, samt bygga och optimera lager.
En lärdom han tar med sig från sina dryga två år med Kidsdreamstore är vikten av lagerhantering när sortimentet är brett.
Det är väldigt viktigt att arbeta aktivt med hela lagret när man har en butik med så brett sortiment och lager.
Framtiden för Sebastian och Corocom Group handlar nu om att konsolidera och växa de kvarvarande delarna. Försäljningen av både Kidsdreamstore och Gymshape är en strategisk manöver för att frigöra resurser till kärnverksamheten.
Det är egentligen en ren resursfråga, både i fråga om kapital och tid. Jag behöver kunna fokusera både kapital och tid för att bygga upp det som blir kvar, och då landade jag i att detta fick bli uppdelningen.
Fokus flyttas nu helt till att utveckla de butiker som stannar i gruppen.
Jag ska fokusera på de butiker som blir kvar i gruppen och försöka växa dem framåt, avslutar Sebastian Fischer.
I slutändan var det en entreprenör från Sollentuna som tog över nätbutiken Kidsdreamstore.