Gekås Ullared upplever en exceptionellt stark sommar och bekräftar en försäljningsökning på 12 procent i juni jämfört med föregående år, en trend som fortsatt in i juli. Framgången syns över hela linjen, där även boendeanläggningen och restaurangverksamheten vuxit med nära 20 respektive 17,5 procent.
Varje del av verksamheten växer och det beror på att vi har fler kunder än vi har haft tidigare år, säger Gekås vd Patrik Levin, till sajten.
Den kraftiga tillväxten är resultatet av en medveten strategi. När lågkonjunkturen präglade marknaden under 2023 valde Gekås att inte höja sina marginaler i samma takt som konkurrenterna. Av den totala försäljningsökningen på 12 procent i juni utgjorde ökad volym hela 11 procentenheter, medan endast en procentenhet berodde på prisökningar.
Vi tog beslutet att inte öka marginalerna. Vi ska vara billigast, ordentligt, säger Patrik Levin.
Utöver prisstrategin pekar ledningen på ett vässat sortiment och en ökad synlighet i sociala medier, bland annat genom samarbeten med influencers. Detta har lett till en märkbar ökning i produktkategorier som kosmetik och det nya "youth"-sortimentet, vilket tyder på en föryngring av kundbasen.
Investeringar i helhetsupplevelsen fortsätter, med en nylanserad sommarfestival och en egen glasögonfabrik som nu visar tvåsiffriga tillväxttal och kan leverera färdiga glasögon på tre timmar.
På frågan om hur internationella lågprisaktörer som Temu och Shein påverkar verksamheten, menar Patrik Levin att det är svårt att mäta, men säger:
Sannolikt hade vår tillväxt var ännu större om de inte fanns.
Med den starka inledningen på sommaren i ryggen, inklusive den oväntade miljonsuccén för julsortimentet, blickar varuhuset nu framåt mot vad Patrik Levin beskriver som de avgörande veckorna.
Det är de här veckorna som avgör om sommaren blir en succé eller inte. Jag hoppas att vi får hjälp av vädergudarna, avslutar han.
Under 2024 omsatte Gekås Ullared 5,1 miljarder kronor med ett rörelseresultat på knappt 350 miljoner kronor.