Säljtrick från elektronikbranschen gav orderrekord och sajtkrasch

"Trycket har inte varit så högt sen vi körde TV-reklam 2017".

Skönhetsbutiken för män, Gents, rapporterar att deras sajt kraschade när de testade ett nytt säljknep inspirerat av aktörer i elektronikbranschen. Vi talar om fenomenet nattshopping som uppenbarligen fungerar i fler branscher än just elektronik.

Vi skickade ut ett nyhetsbrev vid 20:30 som informerade om vad som skulle ske. Mejlet togs väl emot av våra kunder, så redan där blev det ett högt tryck på sajten. Men det som blev pricken över i:et var när vi vid 21:00 skickade ut ett sms till alla de nyhetsbrevsprenumeranter som inte öppnat sina mejl från oss på en månad, säger Gents marknadschef Sofie Okstad och tillägger:

Annons

Trycket på sidan har inte varit så högt sen vi körde TV-reklam 2017.

E-handelssajten ska ha slängt in handduken redan innan kampanjen startade.

Hur fick ni inspirationen till nattshopping?

Vi har sett flera internationella e-handlare inom elektronikbranschen som kört liknande koncept. Därifrån väcktes idéen, säger Sofie Okstad till Ehandel.

Sajten ska dock inte legat nere under någon längre tid utan återhämtade sig och Gents rapporterar nu att man slog nytt rekord i antal order per minut, exakt antal vill man dock ej avslöja.

Vi har märkt att allt fler män handlar på natten - det i kombination med att vi sällan har stora rabatter mynnade ut i kampanjen nattshopping. Förhoppningarna var höga men ingen av oss kunde gissa att utfallet skulle bli så bra som det blev.

Vad köpte folk för produkter?

Vi erbjöd rabatt på över 100 produkter inom kategorin rakning, skägg, livsstil och parfym. Mycket förbrukningsvaror gick, så som aftershave, bodylotion, manikyrset men även en hel del parfym. Det som var roligt att se var att kunderna inte enbart köpte från en kategori utan "passade på" att handla väldigt skilda produkter från olika kategorier.

Annons

Kampanjen pågick mellan klockan 22:00 och 08:00 och man erbjöd upp till 40 procent rabatt på vissa varor. Enligt Sofie Okstad så ville man “väcka kunderna ur semesterbubblan”.

Hur sent handlade kunderna egentligen?

Handeln pågick hela natten. Runt tretiden avtog takten lite men sattes igång igen vid femtiden.

Eftersom att kampanjen blev så framgångsrik så kikar Gents nu på att upprepa konceptet.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!