ANNONS

Sålt bäddfria täcken för 1,5 miljon - nu öppnar paret gårdsbutik

Henrik och Frida Sämhag, grundare av Folkness

"En revolution inom bäddning".

ANNONS

Det är väl inte så jobbigt att trä på ett påslakan? Tycker du, nej. Ungefär så resonerar Henrik Sämhag som avskyr att trä på påslakan på täcken, och snabbt bytte bort sysslan till sin fru Frida Sämhag. Men efter att parets dotter kom till världen fick Frida spendera otaliga timmar på att bära runt på en ledsen bebis.

Något som resulterade i dubbla handledsinflammationer, och Frida kunde med det varken bädda eller skaka ett täcke. Lotten föll åter på Henrik som blev måttligt glad över att få ta över sysslan igen. I denna förtvivlan började en idén att gro hos paret, och en tanke om att utmana ett invant bädd- och tvättmönster.

Ur dessa tankar föddes Folkness. Täcket där påslakan och innertäcke blev ett.

Vi tycker Folkness på riktigt är en revolution inom bäddning. Du slipper allt krångel med påslakan, att skaka till rätta täcken som åkt ur och ofräscha innertäcken, säger Henrik Sämhag.

Självutcheckande täcken

Folkness-täcket är alltså en kombination av täcke och påslakan, där allt sitter ihop och delarna är ihopsydda. Vilket gör att täcket inte rör sig, skapar tomma kanter eller smiter ut ur påslakanet. Samtidigt har målet varit att utseendet inte ska skilja sig mot vanliga påslakan, och inte heller tulla på känslan som riktigt fina sängkläder innebär, berättar paret.

Snabbspola lite drygt 1,5 år och bolaget har nu sålt "självbäddande" täcken för cirka 1,5 miljoner kronor. Det är alltså inte bara Henrik som inte är helt såld på idén att bädda sängen. Och efter att endast ha sålt online kompletterar paret nu med en fysisk butik på gården där man bor, belägen mellan Herrljunga och Borås mitt ute på landet.

Men trots det geografiska läget så kommer det inte handla om någon traditionell gårdsbutik. Den kommer att ha en mer modern känsla med flexibla öppettider i och med att den är självutcheckande.

Vi är redo för nästa steg i Folkness resa och kände att en fysisk butik låg närmast till hands. Att bygga den i anslutning till där vi bor, med vårt lager och kontor kändes självklart. Då kan vi använda butiken som ett showroom och det blir även ett bra sätt att kunna skapa fint content framåt, säger Frida Sämhag.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se