SAS-kaoset bara början: EU och KV hårdgranskar onlinebyråerna

"Helt oacceptabelt".

Som alla vet vid det här laget så har SAS-piloterna gått ut strejk. Och därmed har kaos uppstått.

Otaliga flygresor har ställts och kommer att ställas in – och många svenskar har fått sina utlandsplaner förstörda i sommar. Men den här typen av problem har vi sett mycket av under hela pandemin.

Annons

Nu har självaste EU surnat till och fått med sig det svenska Konsumentverket, KV, på tåget. Men istället för att ta korn på flygbolagen – så siktar de istället in sig på de resebyråer som online har sålt biljetter till privatpersoner.

Det blir EU-kommissionen – som till vardags har till uppgift att lägga fram lagförslag inom EU – som krokar arm med svenska KV, för att granska bolagen.

I samband med det höga antalet inställa flygningar under pandemin genomförde det europiska CPC-nätverket (Consumer Protection Cooperation) en granskning av de största europeiska flygbolagen.

Granskningen resulterade bland annat i att flygbolagen har erbjudit återbetalning till två miljoner resenärer som tidigare, i strid mot reglerna, endast erbjudits kompensation genom tillgodohavanden. Av dessa har över 500 000 valt återbetalningsalternativet, skriver KV i ett pressmeddelande.

"Inte fått tillbaka sina pengar"

Men onlinebyråerna har inte fullgjort sitt åtagande. De tar sällan hand om sin del, alltså att slutligen föra över pengarna till konsumenterna, som köpt flygbiljetter via dem. Resebolagens kundtjänster uppges också generellt ge mycket dålig vägledning.

Det vi ser nu är helt oacceptabelt. Konsumenterna har väntat alldeles för länge och det är hög tid att online-resebyråerna nu ser till att konsumenterna de förmedlat resor till får tillbaka sina pengar. Bolagen behöver också se till att konsumenterna kan nå deras kundtjänst inom en rimlig tid, kommenterar Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman, KO.

Kommissionen och KV ska nu ta reda på huruvida resebyråerna följer EU-rätten. Totalt omfattas fyra resebyråer: Otravo, Kiwi, Etraveli Group och Edreams. Bolagen marknadsför sig under flertalet olika varumärken såsom Travellink och Supersavertravel.

Annons
Annons