SDH om Amazons intåg: ”Fokus på produkter som går att prisjämföra”

"Välkomnar Amazon till Sverige".

I morse hände det som alla har väntat på - Amazon öppnade för beställningar på sin svenska sajt. En som snabbt klickade sig in på sidan för att ta del av det nylanserade utbudet var förstås Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.

Jag har bara hunnit titta på sajten i ett par minuter men det man kan konstatera direkt är att de har valt att fokusera på produkter som är lätta att göra prisjämförelser kring på nätet, som hemelektronik och sportartiklar, säger han när vi når honom på telefon.

Annons

I samband med lanseringen gick Svensk Digital Handel ut med ett pressmeddelande där de "välkomnar Amazon till Sverige". De lyfter fram att de tror att etableringen är bra för "både konsumenter och den svenska e-handelsbranschen, så länge konkurrensen sker på lika villkor".

Vi är övertygade om att den ökade konkurrens som Amazons etablering kommer att medföra kommer att leda till en ännu starkare tillväxt för e-handeln i Sverige. Samtidigt sätter det ännu större press på våra svenska politiker att driva på inom EU för en ny lagstiftning för plattformsansvar. Vi räds inte konkurrens men vill att den ska ske på lika villkor. Vårt moderbolag Svensk Handel fortsätter att driva denna fråga väldigt aktivt - både här på hemmaplan och i Bryssel, skriver branschorganisationen i ett uttalande.

"Positivt med motprestation"

Per Ljungberg ser dock inga direkta orosmoln för den svenska e-handelns del.

Svenska e-handlare har benchmarkat mot Amazon i många år och vi har en ganska mogen e-handelsmarknad. De aktörer som kanske får det ännu tuffare är framför allt de fysiska handlare som ännu inte fått igång sin digitala satsning och har haft det svårt under pandemin, de kan mycket väl få det ännu svårare nu.

Enligt den egna sajten erbjuder Amazon.se fri frakt först när beställningen överskrider 229 kronor, och endast när beställningen bara innehåller varor från Amazon.se, alltså inte från företagets externa säljare. Ett bra beslut, enligt Per Ljungberg.

Det ser jag som ganska positivt, att man kräver någon form av motprestation för att få fri frakt. Det har vi sett allt oftare i Sverige också, till exempel att man måste vara med i kundklubben för att få fri frakt. Det är en bra utveckling som vi tror är positiv på sikt.

LÄS ÄVEN:

Amazon är här - svenska sajten lanserad

Annons

Amazon om svenska premiären: "Kommer att arbeta hårt"

Annons