En av de som reagerat är Gunvor Engström, tidigare landshövding och vd på Företagarna.
Det har hänt mig flera gånger att fina plagg och helt oanvända plagg har blivit utsorterade på grund av fläckar. Speciellt lite dyrare grejer, säger hon till Svenska Dagbladet, och tillägger:
Problemet är ju att jag inte fått se fläckarna.
Enligt tidningens granskning har över hundra anmälningar kommit in till Konsumentverket genom åren som rör stöld eller försvunna plagg hos Sellpy.
Det H&M-ägda bolaget har vuxit snabbt och nyligen passerat en miljard kronor i omsättning, men har samtidigt rapporterat stora förluster.
Sellpy har inte velat ställa upp på en intervju med Svenska Dagbladet. I ett skriftligt uttalande säger bolaget att deras ambition är att de “strävar efter att vara så transparenta som möjligt samt ha en tydlig kommunikation med säljaren under processen”.
Detta är inte första gången liknande kritik lyfts. Redan i mars 2025 rapporterade Expressen om säljare som upplevde att värdefulla kläder, som jackor och jeans, sorterades bort utan trovärdig förklaring och sedan försvann. Även då uttryckte kunder misstankar om att personal kunde ta plaggen. Sellpy svarade då att "misstag i hanteringen" ibland sker och att de arbetar med att förbättra sina rutiner.