Senaste svängarna i Odd Molly: ”Vill ha en lugnare tillvaro”

"En helt annan grund att stå på".

Den som har följt svängarna i Odd Molly vet att företaget länge har kämpat med ett ökande minusresultat. För att rädda verksamheten har bolaget bland annat startat ett nytt affärsområde inom lager- och logistikfastigheter och tidigare i år såldes företagets modeverksamhet, där varumärkena Odd Molly och Hunkydory samt secondhand-plattformen Used By ingår.

De som blev de nya ägarna av modeverksamheten är koncernen WRSD, som står för We Are Spin Dye, som fick betala 166 miljoner kronor för alltihop. WRSD är ett svenskt cleantech-bolag som tillhandahåller en plattform för produktions- och kvalitetskontroller, som möjliggör för aktörer inom mode- och konfektionsindustrin att kraftigt reducera sin miljöpåverkan.

Annons

LÄS ÄVEN: De köper Odd Mollys modeverksamhet – för 166 miljoner

Köpet av Odd Molly innebar en omstrukturering i WRSD:s organisation. Från och med den 1 juli 2021, när Odd Molly officiellt blev en del av bolaget, bildades en ny koncern inom affärsområdet Fashion Tech. Och i november i år ingick den nya koncernen även ett avtal om samgående med Best of Brands.

Och nu har Odd Mollys vd Jennie Högstedt Björk, som stannat kvar på posten efter ägarbytet, meddelat att hon vill lämna sin roll som hon har haft sedan 2018.

Jag har kommit fram till att jag vill ha en lugnare tillvaro under en tid och planerar i nuläget inte att ha något stort operativt uppdrag, utan kommer kombinera styrelsearbete med viss konsultverksamhet, säger hon i ett pressmeddelande.

Det kändes som en naturlig tidpunkt att lämna över, då bolaget efter vårt omställningsarbete har en helt annan grund att stå på samt att fler möjligheter kommer att öppnas i samband med den nya koncernstrukturen med Best of Brands Group.

Jenni Högstedt Björks främsta fokus har länge varit att skapa förutsättningar för lönsam tillväxt. Idag står de digitala försäljningskanalerna för 80 procent av bolagets omsättning.

Jennie har varit en mycket omtyckt ledare som starkt bidragit till bolagets digitala omställning och att skapa organisation och processer för framtida framgång, säger Christian Rasmussen, styrelseordförande i WRSD.

Den som nu kommer att kliva in i vd-rollen är Anna Lönnerstedt, som närmast kommer från Åhléns där hon har varit affärsområdeschef för mode och hem. Hon ska ha en gedigen bakgrund inom ledande befattningar, hos varumärken som Filippa K, J.Lindeberg och Gudrun Sjödén.

Annons

Vi mycket nöjda över att ha rekryterat Anna Lönnerstedt, som med sin bakgrund och profil kommer att tillföra mycket värdefull erfarenhet och kompetens till Odd Molly, säger Christian Rasmussen.

Jenni Högstedt Björk önskar att lämna sin position under våren, så ett vd-skifte väntas ske under första kvartalet 2022.

Jag är hedrad att få det stora förtroendet att leda Odd Molly framåt och ser med glädje fram emot att ta vid ett modebolag som redan har kommit långt i sin digitala omställning. Att få driva vidare utvecklingen av bolaget och finslipa varumärkena tillsammans med kollegor, affärspartners och styrelse känns väldigt inspirerande, säger Anna Lönnerstedt.

Annons