Årets julhandel: Sex av tio köper julklappar på nätet

De som e-handlar e-handlar allt mer.

Julhandeln omsätter mer för varje år som går och samtidigt sker en allt större del av försäljningen inför julen i e-handeln.

I år kommer över hälften - sex av tio - av svenskarna att köpa minst en julklapp på nätet, men de flesta av dem som vänder sig till e-handeln tänker beställa hem betydligt mer än så. Faktum är att över hälften av dem som väljer att julhandla online planerar att lägga över hälften av sin julklappsbudget online. Detta enligt PostNords kommande rapport E-barometern för kvartal tre, som tas fram i samband med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Annons
Annons

När en liknande undersökning gjordes förra året sade sig 42 procent av de som tänkte handla julklappar på nätet vara beredda att göra över hälften av sina inköp på nätet. I år har den andelen stigit till 54 procent.

Vi ser fortsatt att allt fler gör en allt större del av sina köp på nätet, något som gäller för julklappar precis som för allting annat, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.

Även i år räknar logistikjätten med att Black Friday, som i år infaller den 29 november, kommer att utgöra startskottet för julhandeln. De flesta beställningarna förväntas dock trilla in under första halvan av december. Enligt PostNords mätningar är böcker, kläder och leksaker exempel på julklappar som gärna handlas online. Under Black Friday utgör dock hemelektronik den populäraste kategorin. I år kommer tre av tio svenskar handla något i samband med Black Friday, enligt PostNords kommande rapport.

LÄS ÄVEN: Beskedet: Här är PostNords åtgärdspaket för Black Friday

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!