Vi har under en längre tid fått höra olika former av klagomål på Eniro i vårt forum. Det är e-handlare som stött på otrevliga och respektlösa säljare som påstår sig vara ifrån Eniro. Det handlar även om deras sponsrade länkar som inte sköts ifrån företagets sida och inte verkar ge något. Vi har förmodligen hört dåligt om alla Eniros olika tjänster som de försöker sälja in till e-handlare.
Gällande de hemska säljarna som i princip trakasserar e-handlare till att betala för tjänster som är gratis så erkänner Eniro att det är ett problem. De menar dock att det finns de som utger sig för att vara ifrån Eniro och sedan skickar en faktura som går till dem istället. Detta är säkert sant då Eniro är en stor aktör som vissa försöker utnyttja.
Är det bara falska försäljare
Problemet uppstår när en av våra medlemmar går in och ändrar sina uppgifter på Eniro och strax därefter får ett samtal av en säljare. Denna säljare påstår sig vara ifrån Eniro och beter sig lika dåligt som i andra rapporterade fall. Vår medlem fick det fina erbjudandet att betala 2000kr för att finnas med på Eniro överhuvudtaget, annars skulle kontaktuppgifterna tas bort. Vid konfrontation med detta fall ber Eniro om ursäkt och meddelar följande:
"Den här säljaren hade redan uppmärksammats i våra interna kontrollsystem och åtgärder var vidtagna. Personen är inte heller kvar i bolaget. Även om den här säljaren hade identifierats redan så är det alltid värdefullt för oss att få veta om någon säljare inte uppträder korrekt så vi kan vidta åtgärder så det inte upprepas."
Det är alltså uppenbart att vissa av de otrevliga försäljarna kommer direkt ifrån Eniro. Vi gissar att de jobbar på provision och inte har tydliga regler att följa. Oavsett hur det står till med riktlinjerna hos Eniro är faktum att svenska e-handlare känner sig trakasserade av företaget. De som valt att köpa en tjänst känner sig även nonchalerade av Eniro och att de endast pumpar dem på pengar utan att ge något tillbaka.
Dags att skövla mer skog?
Vi hoppas att Eniro läser detta och ser över sina säljmetoder. De bör även notera att e-handlare är kunniga inom marknadsföring på nätet. Om en säljare säger sig vara expert på detta är det alltså bäst att han eller hon har kött på benen.
I annat fall rekommenderar vi Eniro att återgå till sin papperskatalog som ingen läser, men som de envisas med att skicka ut.