Ska spräcka 30 miljoner och gynna föreningarna

Stor potential i Norden.

När idrottsföreningar vill få in lite extra pengar i kassan väljer många klubbar att börja sälja lagplagg. Det brukar dock samtidigt innebära en ekonomisk risk för föreningarna eftersom de ofta tvingas till att köpa stora kvantiteter, utan säkerhet för att de kommer lyckas sälja alla produkter.

Men tidigare i år lyckades norsken Tor Martin Olsen att knäcka den nöten. Han startade ett bolag, Supporter.no, som hjälper föreningar och klubbar att sälja egna merchandise-varor på nätet.

Annons

Idrottsföreningar måste ofta köpa stora mängder för att få gynnsamma priser, och eftersom de flesta säljs av volontärer händer det ofta att klubbarna inte lyckas sälja allt som de har köpt in.

Men nu kommer föreningarna inte behöva ta några ekonomiska risker eller ta på sig ännu mer arbete för att tjäna in pengar, berättar grundaren för vår norska systersajt Ehandel.

Idag har cirka 120 klubbar, både lokala föreningar samt elitserielag, anslutit sig till Supporter.no. Hemligheten är, enligt Tor Martin, att göra sajten så enkel som det bara går så att användaren kan, med så få klick som möjligt, komma igång med försäljningen.

"Vill inte ta pengar från klubbarna"

Praktiskt taget behöver klubben registrera sig på sidan, välja färg, produkttyper och lägga in klubbens logotyp. Supporter.no erbjuder en massa olika plagg och färger som föreningarna kan välja mellan. När allt är valt skapas "klubbens butik" på sajten.

Beställningarna går sedan direkt till leverantören som skickar produkterna till ett leveransföretag som i sin tur skickar beställningarna hem till kunderna. Leverantören samlar beställningarna och skickar ut dem en gång i veckan.

Vi är mycket engagerade i hållbarhet och företagens sociala ansvar. Vi skriver att produkterna tillverkas på beställning för att undvika slöseri och lagring av stora volymer. Artiklarna levereras inte heller varje dag för att hålla utsläppen så låga som möjligt, förklarar Tor Martin Olsen och fortsätter:

Oavsett hur många medlemmar en klubb eller förening har ska det alltid kunna tjäna pengar på det här. Att spara tid och resurser gör det möjligt för lagen att spendera mer tid på barnen, arrangera extra turneringar eller göra något annat kul.

Men hur tjänar du pengar på det här?

Annons

Ju fler onlinebutiker som registreras på Supporter.no desto fler order kommer att komma in. Och ju högre försäljningsvolym en viss produkttyp har, desto högre vinst kommer vi att få per försäljning.

Dessutom tar Supporter.no 10 procent av klubbens vinst, och ju fler användare vi har desto fler vinster får vi och desto billigare blir produkterna att köpa in från leverantören. På det sättet bidrar alla, och vi kan erbjuda vår plattform helt gratis till föreningar av alla slag. Vi vill inte ta pengar från klubbarna, men vi måste kunna betala alla våra avgifter för att kunna ha en plattform med dessa erbjudanden.

Grundaren berättar att sajten ska ses som ett komplement till föreningslivet. Därför kan klubbarna också lägga upp egna produkter i sin butik, som exempelvis egna kläder eller matchbiljetter. Men då står klubben också för att leverera artiklarna själv. De som handlar i klubbens onlinebutik kan i sin tur se var pengarna från respektive produkt går då föreningen kan märka artiklarna med "insamling pojkar 9 år".

"En halv miljon årligen"

Supporter.no är just nu i full gång med en nyemission. Målet är att få in 3 miljoner norska kronor. I skrivande stund har företaget lyckats få in två miljoner norska kronor, vilket motsvarar cirka 2,1 miljoner svenska kronor.

De som storsatsat på Supporter.no är bland andra den norska TV-personligheten och den före detta fotbollspelaren Mads Hansen, Ehandel.com:s grundare Ole Martin Evensmo samt Magnus Moan.

Nu siktar Supporter.no på att växa internationellt. I Skandinavien finns det idag cirka 40 000 idrottsföreningar som tillsammans har totalt 7 miljoner medlemmar, enligt Tor Martin Olsen. Sverige och Danmark är därför först på listan när bolaget ska expandera över landsgränsen. Sajten kommer att öppnas upp på den danska och svenska marknaden redan i januari.

Tor Martin Olsen har som mål att få ombord cirka 600 klubbar i Sverige och Danmark under det kommande året. Han menar att varje förening ska omsätta 50 000 norska kronor, cirka 52 500 svenska kronor, årligen. Ambitionen är därför att spräcka 30 miljoner norska kronor fram till 2021.

Därefter siktar han på att även ta över Tyskland, Spanien, Frankrike, USA och Kanada.

Annons