Skaffa robotar och konkurrera på samma villkor

Pio, systerbolag till AutoStore™, är skräddarsydd för det snabbväxande SMB-segmentet.  Genom Pio kan små och medelstora e-handelskunder automatisera sitt lager med robotar  utan att behöva göra en stor investering.

Om du säljer produkter online är en sak säker. Såvida du inte planerar att förbli liten kommer lagringhållning och logistik förr eller senare bli en utmaning. Framför allt är det både dyrt och resurskrävande. Inte minst med tanke på att de flesta e-handelsföretag behöver massor av plats, då det traditionella sättet att lagra produkter är ineffektivt. Möjligheterna att råda bot på problemen har varit få och som framgångsrik E-handlare har de i princip varit begränsade till att ingå ett 3PL samarbete, eller till att flytta verksamheten till ett större lager. Alternativ, som för en liten eller mellanstor e-handlare, kan medföra både förlorad kontroll över egna produkter och egen kundupplevelse; eller en påtvingad flytt från ett bra läge med ökade utgifter som följd.  

Se video: Pio - Free Your Business 

– Vårt mål med Pio är att ge fler företag möjligheten att förverkliga sina drömmar genom att kunna  konkurrera med de redan etablerade, säger Magne Hatteland, VP and Head of Pio. 

E-handel har tagit gigantiska steg de senaste 10 åren och det har länge talats både om en  marknadsrevolution och om näthandelns demokratiserande effekt. Detta samtidigt som lagerautomation som regel varit något, som bara de stora aktörerna har haft råd till. Alla vet vi att kunden har samma krav, oavsett om hen handlar från en stor marknadsledande- eller liten lokal webbutik. Om kunden inte är nöjd med leveransen leder det till ett dåligt betyg på Google, Instagram, Facebook och andra plattformar. Genom att göra lagerautomation mer tillgänglig för  SMB-företag skapar Pio en framtid där oberoende e-handelsföretagkan ta tillbaka kontrollen och  konkurrera om kunderna på samma villkor. 

Med ett Pio-system behöver man nämligen inte flytta till ett större lager då lagerkapaciteten ökar med 2 - 10 gånger samtidigt som Pio är fem gånger så snabbt. Något som frigör både tid och kostnader. Det betyder att man som e-handlare kan växa utan att behöva flytta, och driva sitt företag nära sina kunder. Något som i slutänden också ger konsumenterna större valmöjligheter.

Pio är baserad på AutoStores världsledande teknologi och de flesta av komponenterna är de samma. Den stora skillnaden ligger en ny affärsmodell där kunderna inte köper hela systemet utan i stället betalar en avgift per plock. Kunderna behöver därför bara investera i själva kuben, det vill säga ramarna som robotarna kör på. Samt förvaringsboxarna som varorna lagras i. Robotar och portar ägs av Pio, som även tillhandahåller nödvändig programvara. Pio-systemet är helt integrerat med  Shopify och motsvarande system och är därför Plug and Play. Det tar ca 5 dagar att sätta upp  systemet och därefter bara några minuter att integrera det med kundens webbutik. 

Ta reda på hur du kan få Pio. Kontakta oss och få en skräddarsydd offert