"Många influencers behöver bli bättre på att sälja".
Branschtidningen Ehandel.se genomförde nyligen en undersökning bland sina följare och läsare, som jobbar inom e-handelsbranschen. Frågan gällde om företag har justerat sin annonsbudget på grund av det ekonomiska läget som samhället befinner sig i just nu.
Resultatet visade att 38 procent passar på och ökar sin budget, samtidigt som 33 procent gör inga förändringar och håller samma nivåer. Men 23 procent svarar att deras bolag behöver dra i handbromsen.
Det är uppenbart att konsumtionen minskar på många håll just nu. Men det är också tydligt att det inte är någon katastrofstämning ännu. Många företag fortsätter att satsa och ser nu möjligheter att ta marknadsandelar när potentiellt dopade och osunda företag checkar ut från marknaden, säger Julius Gunnilstam, chefredaktör för Ehandel, till Influens.se.
Och enligt branschprofilen Linda Hörnfeldt kan även många influencerprofiler påverkas av det tuffa ekonomiska läget. Det skriver Resumé.
Det är jättemånga som säger att annonsörerna har dragit tillbaka samarbeten, och att de generellt lägger en mindre budget på reklam vilket så klart drabbar influencers, säger hon.
Hon säger även att det främst är långsiktiga varumärkesbyggande satsningar som kommer att bli mindre poppis.
Den kvalitativa sortens influencer marketing tror jag kommer att drabbas hårdast. Den kvantitativa, där man använder influencers som ett räckviddsmedium och kanske trycker ut rabattkoder, tror jag kommer klara sig bättre.
I ett svårt ekonomiskt läge vill företagen veta mer exakt hur de får tillbaka på den investering de lägger på marknadsföring, och då är den kvantitativa annonseringen lättare att mäta vad gäller exponering och försäljning.
Enligt Linda är det inte uteslutet att en del profiler kommer att behöva sadla om, på grund av lågkonjunkturen.
Jag tror absolut att vissa kommer att slås ut. Det är som med vilket företag som helst – finns inte efterfrågan så går det inte ihop. Där bör man ha en plan för hur man ska gå framåt med sin affär om annonsörerna försvinner.
Men ett tips hon skickar med till influencers, som märker av ett minskat tryck på sina tjänster och kanaler, är att hitta nya intäktsvägar.
För det första bör influencers se över sin verksamhet och säkerställa att de har fler intäktsben än att bara sälja annonsering. Jag tror vi går allt mer mot att influencers gör affärer direkt med sin publik. Det behöver inte handla om stora satsningar som ett eget sminkmärke, kanske finns det till exempel ett intresse hos följarna för digitala produkter.
För det andra behöver många influencers bli bättre på att sälja. Fundera över vad som är ditt värde och kommunicera det till dina samarbetspartners, avslutar Linda Hörnfeldt.