Skånska Byggvaror satsar på sitt varumärke

E-handlaren Skånska Byggvaror meddelar idag att deras satsningar på TV-reklam, sök och sociala medier har visat sig ge bra resultat. De berättar att huvudsyftet med deras satsning på TV-reklam som startades 2010 var att öka kännedomen om deras varumärke. De har även som tillägg till denna TV-reklam gjort ett "medvetet jobb" med sökoptimering, sponsrade länkar och satsningar i sociala medier.

De har under tiden följt upp detta arbete med en marknadsundersökning, utförd av företaget GfK, som nu visar på en stark tillväxt ibland de som känner till Skånska Byggvaror. I slutet av 2009 var det ungefär hälften av de tillfrågade som kände till varumärket. 2010 var siffran 65 procent och idag är det nästan 80 procent som hört talas om det skånska byggvaruhuset på nätet.

Annons

- Vi har haft fokus på vårt kännedomsarbete under de senaste två åren, och det är naturligtvis glädjande att få ett kvitto på att de satsningar vi gjort varit effektiva, säger Per-Ivan Christiansson, Marknadschef på Skånska Byggvaror.

Deras senaste fokus ligger på Facebook, Twitter och deras blogg. Vi har tidigare i år skrivit om Skånska Byggvaror och de meddelade då att de såg en stark tillväxt och att de hade haft de bästa sommarmånaderna sedan företagets start 1965. Det gamla postorderföretaget tackade då e-handeln och TV-reklamen för denna ökning.

Deras satsningar verkar alltså ge mer än bara kännedom om varumärket. Vi påminns även om Anders Andersens senaste blogginlägg vilket handlar om varumärkesbyggande inom e-handel.

 

Källa: press

Annons