Skojätten öppnar ny butik: “Suddar gränsen mellan fysiskt och digitalt”

Fler länder planerade.

Precis som IKEA så testar Nike just nu en rad olika fysiska koncept runt om i världen. Det senaste har fått namnet Nike Style och enligt skojätten så ska kopplingen till det digitala genomsyra hela affären.

Som detaljhandelsupplevelse så utökar Nike Style definitionen av sport. Ett remixat koncept och uttryck för sporthandeln som suddar ut gränsen mellan fysiskt och digitalt, skriver företaget.

Annons

Stora ord men det handlar alltså om en butik som är full av tekniska inslag. Exempelvis QR-koder som tar dig till en förstärkt verklighet (AR), där du kan testa produkter digitalt.

Butiken, som öppnade i fredags i Seoul, beskrivs som en del kreativ studio och den andra delen detaljhandel.

Ett nyckelfokus direkt innanför dörren är hur den erbjuder unika digital-fysiska utrymmen för konsumenter att uttrycka sin personliga stil tillsammans. En innehållsstudio för lokala kreatörer, produktexperter och shoppare öppnar upp utrymmet för communityn att skapa innehåll på sina egna sociala mediekanaler.

Nike hoppas alltså uppenbarligen på att butiken också leder till innehåll i sociala medier.


Nike räknar med gratis content

Det hela ser inte ut att vara ett pilottest utan en till destination är redan planerad för Nike Style, och det är Shanghai nu till hösten.

Efter de första öppningarna i Korea och Kina kommer Nike Style-konceptet att expandera till andra länder, meddelar Nike.

Annons
Annons