Skönhetsjättarna backar om betyg – lät anställda påverka snittet

"Vi ser över våra rutiner".

Lyko och Kicks låter sina anställda recensera produkterna bolagen säljer. Enligt Lyko själva för att samla så mycket data som möjligt på produkterna. Men de anställdas recensioner har räknats in i snittbetyget, visar en granskning från Resumé.

När tidningen tittade på recensioner från tio slumpvis utvalda medarbetare hos Lyko låg snittbetyget på 4,6 stjärnor. Bolagen ska ha märkt upp vilka recensioner som kommer från den egna personalen, men samtidigt inte visat att att de ingått i snittbetygen, enligt granskningen. Något som kan vara otillåtet.

Annons

Att ett företag utger sig för att vara en konsument genom att ge sken av att ge en konsumentrecension när man jobbar på företaget riskerar alltså att vara otillåtet och det kan utdömas en marknadsstörningsavgift upp till tio miljoner kronor, säger Cecilia Torelm Tornberg, advokat på Marlaw, till Resumé.

Därför backar nu de båda skönhetsjättarna. Såväl Lyko som Kicks uppger att de tar bort anställdas recensioner från snittbetygen.

Vi ser över våra rutiner och kommer att ta bort Kicks anställdas betyg från snittbetygen för att undvika otydlighet mot kund, säger Carola Lundell, marknadschef på Kicks.

Även Lyko korrigerar strategin, för tydlighetens skull.

Jag håller med, i vissa lägen kan det ge en missvisande bild och det är inte det vi är ute efter. Vi vill ge en transparent bild av produkterna, säger Rickard Lyko, vd på Lyko,

Annons