Skönhetsjätten flyttar in hos Zalando – ”ett viktigt steg”

Får in 300 exklusiva varumärken.

Under 2018 lanserade Zalando en helt ny avdelning, nämligen en skönhetskategori som inkluderar kosmetika, hudvårdsprodukter och parfymer. Den släpptes till en början på den tyska marknaden och lanserades i fler länder allt eftersom och under 2019 öppnades sortimentet även upp för de svenska kunderna.

Sedan dess har Zalando inte sagt så mycket om sin skönhetsavdelning, förutom att kunderna ska ha uppskattat sortimentet och att "allt fler väljer att klicka hem mode tillsammans med kosmetika".

Annons

Nu meddelar bolaget att man inleder ett samarbete med skönhetsgiganten Sephora, som enligt ett pressmeddelande ska bidra med "över 300 prestigefyllda och exklusiva skönhetsvarumärken". Och man lanserar erbjudandet enligt samma strategi som tidigare - börjar med att släppa de nya produkterna i Tyskland under fjärde kvartalet 2021 för att sedan lägga till andra europeiska marknader under 2022.

Vi ser stor potential i skönhetssegmentet eftersom skönhetsmarknaden online fortfarande är tämligen outnyttjad i Europa. Vårt partnerskap med Sephora kommer att förstärka vårt skönhetsutbud och erbjuda möjligheten att shoppa de mest populära och exklusiva skönhetsmärkena samtidigt som de kan dra nytta av Zalandos fantastiska kundupplevelse och bekvämlighet, säger David Schneider, co-vd på Zalando.

Zalando, som är en återförsäljare av mode och skönhet, tar nu alltså in en annan skönhetsåterförsäljare i form av Sephora.. Kedjan finns idag både online och offline i 35 länder och har 2000 butiker, varav över 1000 i Europa. Med det här samarbetet kommer Sephora, via Zalando, nå alla kunder i Europa.

Detta partnerskap är ett viktigt steg i vår europeiska tillväxtstrategi och visar på vår vision för framtiden inom skönhetsbranschen, säger Martin Brok, vd och koncernchef för Sephora.

Det som bolagen ska ha gemensamt är liknande värderingar inom hållbarhet, mångfald och inkludering. Redan nu har Sephora och Zalando "fastställt konkreta och långsiktiga åtaganden vad gäller hållbart sortiment, minskad miljöpåverkan och att skapa en inkluderande upplevelse för kunderna".

Femtio år efter att Sephoras första butik öppnades skakar Sephora nu om skönhetsmarknaden på nytt genom att inleda ett samarbete med Zalando. Tillsammans skapar vi den ultimata destinationen för exklusiv skönhet på nätet för Zalandos 42 miljoner aktiva kunder. Detta partnerskap visar på vår ambition att ständigt utvecklas för att möta våra kunders behov bättre än någon annan, avslutar Martin Brok.

Annons