Slog sex miljoner – nu lanserar de sin e-handel internationellt

"Vi tror på att göra få saker riktigt bra".

Klassiska herrskor av hög kvalitet kostar ofta alldeles för mycket. Det tyckte i alla fall Henrik Berg, som grundat det svenska skomärket Morjas. Efter att ha undersökt problemet med de överprissatta herrskorna kom han fram till att problemet var för många mellanhänder i flertalet företag. Därför har Morjas valt att sälja direkt till konsument via en egen e-handel.

En lyckad strategi att döma av utvecklingen hittills. Förra året omsatte företaget strax över sex miljoner kronor, vilket var en tredubbling mot året innan som var Morjas första verksamma helår.

Annons

Lanserar ny sajt

Nu väljer företaget att växla upp ordentligt. Nyligen lanserade man ett showroom i Stockholm och nu har en helt ny sajt sett dagens ljus.

Under det senaste året har vi arbetat hårt med att utveckla en ny hemsida som ska leverera “WOW” när det kommer till enkelhet och inspiration för våra besökare. Vi valde att byta plattform och bygga en helt ny hemsida som är väldigt flexibel när det kommer till design och funktionalitet, säger Jesper Plenninge, e-handelschef på Morjas.

Vi samlade in feedback från våra kunder genom en kundundersökning, telefonintervjuer och mailkonversationer för att möta våra kunders behov. I dag har vi en hemsida som är mycket mer anpassad efter våra kunders behov i alla delar av världen och där vi även har möjlighet att skala vidare.

Tanken är att den nya sajten ska göra det möjligt för företaget att växa internationellt. Morjas har även tidigare sålt och levererat globalt men tidigare endast haft euro som valuta. Nu har sajtens betalningsalternativ utökats med ytterligare fem lokala valutor.

"Tror på att leverera ett värde"

I dagsläget säljer företaget sina produkter till omkring 30 länder varje månad.

Vi tror på att göra få saker riktigt bra istället för att göra många saker helt okej. Vi kommer därför att fortsätta hålla ett tight fokus i vår expansion där vi fortsätter vara besatta av att leverera högsta nivån av kundservice.

Morjas affärsidé går enligt e-handelschefen att dela in i fyra delar; tidlösa skor, en smartare affärsmodell, en ny kundupplevelse och vad företaget beskriver som sin “social mission”. Enkelt förklarat handlar det om att erbjuda klassiska produkter till ett bra pris och på ett smidigt sätt. En procent av intäkterna doneras till välgörenhetsorganisationen The Shoe That Grows, som ser till att barn får tillgång till skor. Företaget har en speciell sorts sko som kan utökas i upp till fem storlekar - perfekt för barn vars fötter växer.

Vi tror på att leverera värde till våra kunder, vårt community och vårt team. För oss är det inspirerande att arbeta med en organisation som påverkar direkt vid källan.

Annons

Drabbades av stängda fabriker

Under 2020 hade Morjas planerat att åter tredubbla sin omsättning, men den prognosen fick revideras i samband med Covid-19. Företaget siktar dock på fortsatt tillväxt.

Givetvis har vi påverkats av coronaviruset. Vi hade större lanseringar planerade under våren som vi tyvärr tvingades skjuta upp då fabrikerna stängde ned, och dessa lanseringar var såklart tänkta att bidra till tillväxten, säger Jesper Plenninge, och avslutar:

Däremot är vi väldigt glada att vi inte är exponerade mot wholesale eller egen retail. Vår flexibla verksamhet gjorde att vi snabbt kunde ställa om till hemleveranser. Samtidigt har vi kunnat ta ett steg tillbaka och fokusera ännu mer på att utveckla vår nya hemsida och förbättra vårt kunderbjudande.

Annons