Smash i e-handeln – från hobby till försäljning i miljonklassen

Öppnar popup inför julen.

Förutom hårt arbete och ett brinnande intresse brukar tajming lyftas fram som en viktig faktor när man pratar om lyckat företagande. Det skriver förmodligen Johan Cohn Linde, William Thorén och Viktor Fouchenette, grundare av Padelspecialisten, under på. Intresset för sporten har ökat kraftigt i Sverige under de senaste åren, och nu går trions e-handelsföretag samma väg.

De första 13-14 månaderna kom vi upp i en halv miljon i omsättning, men då var det hela ett sidoprojekt eftersom jag fortfarande studerande. Från juni i år fram tills nu har vi omsatt 5 miljoner. För nästa bokslut hoppas vi att kunna landa på ungefär 10 miljoner och förhoppningsvis dubbla året efter, säger vd:n Johan Cohn Linde till Ehandel.

Annons

Han fick upp intresset för padel under en vistelse i Spanien 2016. Kort därpå fick han en padelracket i julklapp av sina föräldrar, och därefter fanns det egentligen bara en väg framåt.

Våren 2018 bestämde han sig för att tillsammans med sina vänner William Thorén och Viktor Fouchenette lansera det som skulle komma att bli Padelspecialisten.

Nu har jag inte de exakta siffrorna i huvudet men när vi drog igång fanns det cirka 20 padelbanor i Sverige och nu är antalet uppe i cirka 2000. De har dessutom hög beläggningsgrad. Så Sverige håller, precis som Spanien, på att bli ett riktigt padelmecka.

Tidig start gav fördelar

De tre grundarna har gemensamt hunnit samla på sig en hel del erfarenhet som kan vara användbara i e-handelssammanhang. Studier i USA och England, jobb på företag som Google och Klarna, samt - kanske viktigast av allt - ett brinnande intresse för sporten.

Vi sade från början att vi vill göra en specialiserad butik för just padel och många kunder hör av sig till oss och berättar att de är nöjda med den hjälp de har fått. Vårt mål är inte att sälja de dyraste produkterna utan att hjälpa kunderna att välja rätt utrustning.

För att få ytterligare en kanal för att möta kunderna, öppnar Padelspecialisten en popup-butik i samband med årets julhandel. Den ska ligga på Kungsportsplatsen i centrala Göteborg och ha öppet från början av december till och med den 15 januari. Om satsningen faller väl ut är det inte omöjligt att företaget satsar på en fortsatt fysisk närvaro.

I dagsläget är intresset för padel enligt Johan Cohn Linde så pass stort att det finns en större efterfrågan på padelutrustning än vad tillverkarna klarar av att leverera.

Det är klart att det finns konkurrenter men många aktörer satsar på ett mycket bredare utbud av sportutrustning. Och vi är tacksamma över att vi kom in i detta så pass tidigt. Det har lett till att vi lyckats få avtal med de tio största leverantörerna i Europa, det hade inte gått om vi hade lanserat i dag. Så det är ganska stora barriärer att ta sig över för den som kommer som ny aktör i dag.

Annons

Annons