Meaghan Rose startade RocksBox i slutet av 2012. Hon gjorde det genom att på egen hand bygga en sajt i WordPress som sen fylldes med hennes egna smycken. Hon skickade ut lådor med prover från sin egen samling så att vänner kunde testa. Sedan dess har det hänt en del.
Den från början begränsade prenumerationstjänsten har nu flyttat ut från Meaghans smyckeskrin till ett kontor i San Francisco, och även om hon inte vill avslöja några siffror, så berättar hon att företaget visar positiva siffror sedan december 2013.
Samtidigt växer antalet kunder med imponerande 30-40 procent varje månad. Under det senaste året har antalet ökat tjugofalt och nyligen fick hon även ta emot 1,5 miljoner dollar i en såddfinansiering.
Affärsidén är enkel. RocksBox låter kunderna prenumerera på en låda med smycken som kostar mellan 15-19 dollar per månad beroende på prenumerationsmodell. Först får man svara på vilken typ av smycken man gillar och efter det börjar de trilla ner i brevlådan.
Roligt att variera sig
Vid varje utskick får kunden testa tre till fyra smycken. De kan behållas till kunden tröttnar på dem för att sedan skickas tillbaka i utbyte mot nya. Fastnar man för något är det bara att öppna plånboken och slå till.
För att se till så att smyckena är vad kunden är ute efter får han eller hon också fylla i sina tankar om de senaste smyckena.
– Som konsument visste jag ett par saker. Att shoppa smycken på det traditionella sättet är hemskt, det är svårt att hitta något unikt och det tar tid. Samtidigt är det roligt att variera sig, första gången du bär något är spännande, sedan tappar man intresset. Men det finns smycken som du blir förälskad i och aldrig vill släppa taget om. Men det är svårt att veta när du står och tittar på en massa smycken i en butik, säger Meaghan Rose.
Källa: TechCrunch