Snabbväxarens tips för framgång: ”Håll det du lovat”

Ska växa med 50 procent.

Teknikproffset.se grundades 2009 i Göteborg. Allt började när grundarna, Per Bengtsson och Simon Wahlgren, letade efter tillbehör och reservdelar till sina laptops. När duon inte fann det de sökte hos svenska e-handlare, tog Per och Simon saker i egna händer. Entreprenörerna köpte större partier teknikprylar från utländska butiker och sålde vidare delarna på marknadsplatser som Tradera och Ebay.

Efter tio år har företaget över 750 000 registrerade kunder på sajten och finns i alla nordiska länder.

Annons
Annons

I dagsläget har vi inga planer på att ta oss an nya marknader, men det är klart att vi blickar åt Europa. Dock inte åt något specifikt land. I så fall skulle vi öppna upp för hela Europa, säger Peter Olsson, e-handelschef på Teknikproffset, till Ehandel.

Omsättningen för det senaste räkenskapsåret landade på 46 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 27 miljoner året innan. Rörelseresultatet steg till 400 000 kronor, från 34 000 kronor i fjol.

Förra året växte Teknikproffset med dryga 70 procent och i år har vi en målsättning att växa 50 procent. Vi är på god väg och är precis där vi vill ligga, säger han.

"Avbryta är lika viktigt som att börja"

Det viktigaste en online-verksamhet har är, enligt Peter, företagets kundtjänst. E-handelsföretagen har i de flesta fall aldrig någon kontakt med sina kunder, men de gånger kunder faktiskt vänder sig till företaget är det viktigt att kundtjänsten kan hjälpa till och ge kunderna ett positivt intryck.

Kundservice är, skulle jag vilja påstå, den absolut viktigaste delen av företaget. De flesta kunder kommer man faktiskt aldrig i kontakt med, när man jobbar med e-handel. Det är därför extra viktigt att de kunder som faktiskt kontaktar företaget får den bästa servicen, säger Peter och tillägger:

Många fokuserar mest på att jaga nya kunder, men man får inte glömma att vårda de befintliga. Så att de alltid vänder sig till en, och inte till någon annan, när de behöver något. Det finns mycket man kan göra, men det som är det mest självklara är att hålla det man lovat. Till exempel att leverera i tid och hålla den kvalitén på produkterna som man utlovar.

Självklart krävs det mycket mer än bara en duktig kundtjänst på ett framgångsrikt företag. Något som Teknikproffset har fokuserat mycket på är att avsluta projekt i tid, oavsett om de hunnit komma i mål eller inte.

Att avbryta projekt är lika viktigt som att påbörja projekt. Vi jobbar med tydliga deadlines, men om vi på vägen inser att något inte klaffar så är det viktigt att kunna avsluta projektet i förtid. Det kan finnas olika anledningar till det, men det kan exempelvis handla om att det de inte ger den avkastning som man planerade.

Annons
Annons

Det finns alltid otroligt mycket att göra i den här branschen och jobbar man med alla saker samtidigt, istället för att lägga fokus på rätt del, så blir de bara gjorda till 80 procent och aldrig riktigt färdiga. Branschen rör sig så pass fort att man måste lära sig att fokusera rätt och leverera det som kunderna förväntar sig.

Hur vet man vad som borde prioriteras först?

Ibland får man gå på magkänsla, men viktigast är att vara lyhörd. De företag som kommer att vinna i längden är de som ser till att deras kunder är nöjda. Det kommer inte att gå att "vinna" genom att ha lägst pris eller liknande. Nöjda kunder är ofta återkommande kunder som även rekommenderar en till någon annan. Så att hålla det man lovat är a och o, avslutar Peter Olsson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!